Infrabel controleert sporen op impact van hitte
Foto: BELGAONTHESPOT

Door de aanhoudende warmte voert spoornetbeheerder Infrabel dezer dagen heel wat extra controles uit op rails en spoorwissels, voornamelijk aan drukke knooppunten zoals Antwerpen-Centraal en Gent-Sint-Pieters. Door de hitte kunnen sporen in uitzonderlijke gevallen namelijk los komen te liggen, waardoor er geen treinen meer over kunnen rijden.

Meer dan vijfhonderd medewerkers zien erop toe dat het spoornet de zomerperiode goed doorstaat. Spoorstaven worden geconstrueerd voor een richttemperatuur van 25 graden, bij elke graad daarboven komt er door uitzetting anderhalve ton extra kracht op te staan.

De spoorinfrastructuur is daarop voorzien, onder meer door de dwarsliggers en de ballast. Bij wissels, die extra gevoelig zijn, zijn er bovendien vaak speciale toestellen geplaatst die de uitzetting opvangen. De staat daarvan moet echter wel regelmatig worden gecontroleerd.

‘We zorgen er elk jaar voor dat het spoornet klaar is voor de zomer, ook met preventieve controles’, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. ‘Daarnaast sturen we tijdens de zomer zelf onze mensen het terrein op wanneer het warm is. De gevoelstemperatuur valt nu nog wel mee, maar sporen die in de zon liggen bereiken nu al makkelijk 40 graden.’

Als de extra kracht niet meer kan worden opgevangen door de infrastructuur, zoekt ze zich een weg naar buiten en kan een rail opzij slaan en beginnen slingeren. De enige remedie is dan nog om een stuk spoor eruit te slijpen en te vervangen. ‘Maar dat gebeurt slechts héél uitzonderlijk’, zegt Baeken.