Roger Federer gaat in zee met Japans kledingmerk
Roger Federer speelt met het merk van Uniqlo op de borst. Foto: Photo News

Tennisspeler Roger Federer droeg jarenlang de sportkledij van Nike op het tennisveld, maar ruilde zijn sponsor in voor het Japanse kledingmerk Uniqlo.

Het was een grote verrassing voor de fans van Federer, toen hij maandag de tennisbaan van Wimbledon betrad in een outfit van Uniqlo. Zijn contract met Nike liep af op 1 maart, en werd dus duidelijk niet verlengd. In plaats daarvan ging de toptenniser in zee met het Japanse Uniqlo, dat nochtans niet bekendstaat voor zijn uitgebreide sportcollecties.

‘Ik ben blij mijn nieuwe samenwerking met Uniqlo te kunnen bekendmaken, en zo een nieuw hoofdstuk te beginnen in mijn carrière’, schreef Federer op Instagram. ‘Nike is de laatste twintig jaar een fantastische partner geweest, en ik zal die samenwerking altijd koesteren.’

‘Onze samenwerking zal rond innovatie draaien, zowel op als naast de tennisbaan’, liet de ceo van Uniqlo Tadashi Yanai weten. De naambekendheid die het sterrendom van Federer met zich meebrengt is welkom voor Uniqlo, zeker nu het merk Europa wil veroveren. België blijft zeker niet achter, met winkels in Antwerpen, Wijnegem en Brussel.

Gevolgen voelbaar

De gevolgen van de sponsorwissel waren voor beide merken duidelijk voelbaar. Het aandeel van Nike verloor 1,7 procent op de beurs in New York, maar Uniqlo won 1,9 procent in Tokio.

Het is niet de eerste keer dat Uniqlo voor een topsporter kiest. Het merk sponsorde tennisser Novak Djokovic voor vijf jaar, en kleedt ook Kei Nishikori, de meest succesvolle Japanse tennisspeler ooit.

Federer wordt 37 in augustus, en tekende zijn eerste contract bij Nike in 1994. Hij zal sportschoenen van Nike blijven dragen, want die ontbreken in de collectie van Uniqlo.