Tesla haalt productiedoel met Duitse hulp
Een opslagterrein voor nieuwe Tesla Model 3-auto’s. Foto: REUTERS

Om zijn productiedoelstelling te halen, moest Tesla een productielijn uit Duitsland laten invliegen. ‘We zijn nu een echte autofabriek geworden’, aldus topman Musk.

Tesla is geslaagd in zijn doelstelling om in het tweede kwartaal vijfduizend stuks van het Model 3 per week te maken. Zondagochtend vroeg liep het vijfduizendste exemplaar van de band. Topman Elon Musk stuurde prompt een euforische mail naar het voltallige personeel.

Het was erop of eronder voor Tesla. Aangezien afgelopen weekend het derde kwartaal is aangebroken, moest Tesla in de zeven dagen daaraan voorafgaand vijfduizend auto’s van de band laten lopen. Uiteindelijk werd de deadline net niet gehaald: de vijfduizendste wagen was zondagochtend om 5 uur pas helemaal af. Eigenlijk vijf uur te laat dus, maar Musk maakte daar geen punt van. Binnenkort hoopt Tesla het productie-aantal voor Model 3 op zesduizend per week te kunnen brengen.

Het productietempo verhogen is het voornaamste doel van Tesla, omdat alleen op die manier de verliezen gestelpt kunnen worden. Er is veel vraag naar de auto’s, maar Tesla kampt met teveel productieproblemen om eraan te kunnen voldoen. De doelstelling van vijfduizend stuks in een week moest herhaaldelijk naar achteren geschoven worden. In die zin moet Musks opmerking begrepen worden: ‘Ik denk dat we nu een echte autofabriek zijn geworden’. Het productievolume snel opvoeren is de enige manier om te voorkomen dat Tesla opnieuw geld moet ophalen bij zijn aandeelhouders.

 

De vraag is wel of Tesla het productietempo vorige week niet kunstmatig heeft opgeschroefd om de doelstelling te halen. Volgens geruchten zouden arbeiders van andere productielijnen, zoals die van Model S, zijn verplaatst naar de Model 3-productie, en werd kortstondig alles op alles gezet. Dat is niet continu houdbaar.

Musk verwees in zijn mail ook naar de enorme inspanningen die nodig waren om het doel te halen. ‘We vonden oplossingen waarvan we dachten dat ze onmogelijk waren. Complete productielijnen per vrachtvliegtuig over de wereld transporteren. Wat dan ook. Het werkte.’ Daarmee verwees Musk naar een productielijn voor batterijen die ontwikkeld is door het Duitse bedrijf Grohmann, dat vorig jaar werd overgenomen door Tesla. In mei werd de machinerie volledig ontmanteld, naar Nevada overgevlogen en weer in elkaar geschroefd.