VRT stelt deontologische code voor reclame op
Foto: IMAGEGLOBE

De VRT zal een deontologische code over reclame uitwerken. Dat heeft de openbare omroep in de discussie over reclame voor gokwebsites bevestigd aan Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD).

De VRT kreeg de afgelopen dagen flink wat kritiek te slikken omdat er reclame te zien was voor online gokken voor en na wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal. Het ging om sponsorboodschappen van gokwebsites Unibet en Napoleon Games.

Gatz had donderdag naar eigen zeggen urenlang contact met de VRT. Hij drong daarbij aan ‘op een code over ethiek rond reclamevoering, net zoals er een deontologische code voor journalistiek bestaat’. ‘De VRT heeft mij bevestigd dat ze op die vraag wil ingaan en op korte termijn stappen wil doen’, zegt Gatz.

‘Een blinde kan zien dat er de jongste jaren veel meer aanwezigheid is van gokbedrijven in de maatschappij’, vervolgde de minister. ‘Dat kan aanleiding geven tot maatschappelijke problemen. Het is geen goede evolutie.’

‘We passen ons aan’

Volgens VRT-woordvoerder Bob Vermeir is het reclamebeleid van de openbare omroep ‘nu al strenger dan de wet voorschrijft’, maar ‘de tijden zijn veranderd'. ‘In de jaren tachtig was er een programma op televisie vlak voor het journaal, met daarin de laatste resultaten van weddenschappen op paardenraces. De maatschappij heeft een evolutie doorgemaakt, vandaag kan dat niet meer. We passen ons aan.’

‘Reclame voor gokken is eigenlijk reclame voor iets waaran je verslaafd kan raken’, aldus nog Vermeir. ‘We moeten ook kijken welke andere verslavingen er kunnen ontstaan en welke andere reclameboodschappen als aanstootgevend kunnen worden gezien.’

Inmiddels wordt er geen gokreclame meer uitgezonden rond de WK-wedstrijden. De Belgian Association of Gaming Operators heeft haar leden opgeroepen om geen reclame meer te voeren vanaf 15 minuten voor de wedstrijden van de Rode Duivels tot 15 minuten erna.

Totaalverbod?

De SP.A en Groen lieten eerder verstaan dat ze een totaalverbod op gokreklame op tv en radio wilden. Ze werden deels bijgetreden door CD&V en de N-VA. Maar volgens minister Gatz gaat het dan om consumentenbescherming, en dat is een federale materie.

‘De federale regering heeft een wetsontwerp klaar’, antwoordde hij donderdag nog op vragen van Imade Annouri (Groen), Wilfried Vandaele (N-VA) en Katia Segers (SP.A). ‘Per reclameblok wordt het aantal mogelijke spots voor aanbieders van online sportweddenschappen beperkt tot één. Voorts moet bij elke spot de minimumleeftijd worden vernoemd en de vermelding “gok met mate”.’