Minimale dienstverlening werkt, toch hinder door staking
Reizigers kunnen online kijken of hun trein rijdt. Foto: IMAGEGLOBE
De spoorbonden ACOD en CGSP staken tot zaterdagavond, maar de eerste test van de minimale dienstverlening verloopt goed. Dat meldt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Toch verwacht de NMBS vandaag zwaar verstoord treinverkeer.

De NMBS verwacht dat tijdens de 48-urenstaking, van donderdagavond 22 uur tot zaterdagavond 22 uur, slechts één op de drie treinen zal rijden. Op basis van het beschikbare personeel heeft het spoorbedrijf een alternatieve dienstregeling uitgewerkt, waarbij de belangrijkste assen voorrang krijgen. Het gaat vooral om een aantal IC-treinen, die zowel tijdens de piek als tijdens de dag zullen rijden. Voor de L- en S-treinen geldt dan weer dat ze alleen maar tijdens de ochtend- en avondspits rijden – als ze al rijden. Reizigers wordt aangeraden om vlak voor hun vertrek de routeplanner op de website te raadplegen.

De meeste piekuurtreinen rijden niet en alles samen is er vrijdag maar een derde van de treinen in gebruik. Ook wie zaterdag een dagje zee plant, kan niet rekenen op de extra treinen die de NMBS tijdens het weekend en de vakantie inlegt. 'Normaal gezien proberen we, zeker bij goed weer, extra treinen in te leggen naar de kust', zegt Temmerman. 'Maar veel treinen naar de kust zullen nu niet rijden.' Hij raadt wie naar de zee afzakt daarom aan om een alternatief te zoeken.

Infrabel operationeel

Alle seinhuizen van spoornetbeheerder Infrabel, van waaruit de treinen op het Belgische spoornet aangestuurd worden, zijn vrijdagochtend operationeel. 'Er is dus veilig treinverkeer mogelijk', zo meldt Infrabel.
Het is vanuit een veertigtal seinhuizen en de nationale verkeersleiding Traffic Control dat het treinverkeer in goede banen wordt geleid. Zonder voldoende bezetting op die plaatsen is veilig treinverkeer niet mogelijk.

Protest tegen pensioenplannen

De vakbonden leggen het werk neer uit protest tegen de pensioenplannen van de regering. Sinds maart is er een nieuwe wet van kracht waardoor er tijdens stakingen een minimale dienstverlening moet worden voorzien. Door de nieuwe regel moeten spoormannen drie dagen op voorhand laten weten of ze mee staken, of niet. Dat maakt het voor de NMBS makkelijker om haar dienstverlening aan te passen. De NMBS en Infrabel, dat de spoorinfrastructuur beheert, zullen zo veel mogelijk treinen laten rijden met het aanwezige personeel.