Accu van gecrashte Tesla vloog tweemaal in brand
Foto: rr

Een nieuw voorlopig rapport van de Amerikaanse waakhond NTSB over een dodelijk ongeval met een Tesla Model S in Florida, doet vragen rijzen over de brandveiligheid.

In het voorlopige rapport over de crash op 8 mei in Florida, schrijft de Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board (NTSB) dat de lokale brandweer tot twee keer toe de spontaan ontbrandende accu’s moesten blussen. De Tesla Model S vloog door de crash in brand, maar later toen de auto werd weggehaald, vloog ook het accupakket in brand. Datzelfde gebeurde nogmaals toen de Tesla Model S in een opslagplaats arriveerde. Bij de crash waren kleine onderdelen van het accupakket losgekomen van het voertuig.

187 kilometer per uur

Volgens het voorlopige rapport reed de achttienjarige bestuurder 187 km per uur voordat hij begon af te remmen voor een punt waarop de weg een bocht naar links maakt, waarvoor de aanbevolen snelheid 40 km per uur bedraagt. De Tesla manoeuvreerde naar de linkerbaan om een andere auto in te halen, waarbij de bestuurder de macht over het stuur verloor toen hij terug wilde sturen naar de rechterrijbaan. Zowel de bestuurder als de passagier naast de chauffeur kwamen om het leven. Tot tweemaal toe werd een muur geramd, met een snelheid van bijna 140 km per uur.

De lokale brandweer had volgens het rapport tussen 750 en 1.100 liter water nodig om het brandende voertuig te blussen. De tot tweemaal toe spontaan ontbrandende accu’s werden naar verluidt wel snel geblust. Volgens het persagentschap Reuters is het niet de eerste keer dat accu’s van een Tesla na een ongeluk spontaan opnieuw ontbranden. Dat gebeurde onder meer ook na een crash in maart in Californië.

Software-update

Tesla heeft nog niet gereageerd op de eerste bevindingen van de National Transportation Safety Board, dat nu verder gaat onderzoeken welke procedures best gebruikt kunnen worden om dergelijke batterijbranden te blussen en elektrische auto’s veilig naar opslagplaats te kunnen vervoeren. Eerder beweerde de elektrische autobouwer wel dat Tesla’s minder snel vuur zouden vatten dan auto’s op conventionele brandstoffen.

De autofabrikant van Elon Musk is onlangs wel begonnen met het doorvoeren van een software-update waarmee een speciale snelheidsbegrenzer wordt geïntroduceerd. Daarmee kan de maximale snelheid van de auto worden ingesteld op snelheden tussen de 80 en 145 km per uur. Deze optie is opgedragen aan Barrett Riley, de omgekomen achttienjarige bestuurder in de crash in Florida.