Brussel zit straks muurvast
Foto: Fred Debrock
Vanaf morgenavond sluit Brussel rijstroken af ter voorbereiding van de werken aan de Leopold II-tunnel. Samen met de treinstaking en de werken aan de Reyerstunnel lijkt zware hinder onvermijdelijk.

Een van de drukste verkeersaders van het land wordt dit weekend afgesloten. Door de Leopold II-tunnel rijden dagelijks 80.000 wagens, maar voor broodnodige onderhoudswerken gaat de  tunnel zaterdagavond om 22 uur in beide richtingen volledig dicht. Dat blijft zo tot en met 31 augustus. Ook het verkeer in de Rogiertunnel gaat vanaf dan op één rijstrook. Het Brussels Gewest wachtte logischerwijs tot de start van de zomervakantie, maar ook de komende dagen wordt al hinder verwacht op de grootste invalsweg vanuit West- en Oost-Vlaanderen. 

Vanaf morgenavond 22 uur wordt al één rijstrook afgesloten voor wie vanaf Groot-Bijgaarden richting het centrum rijdt. Donderdagochtend om 9 uur wordt de Keizer Karellaan, de invalsweg richting Koekelberg en de tunnels, naar één rijstrook gebracht. Er komt wel een aparte busbaan waarop ook hulpdiensten, taxi’s en motorrijders mogen rijden. 

Met de start van de werken aan de Leopold II-tunnel zijn in Brussel straks drie grote werven tegelijk aan de gang. Sinds januari wordt al gewerkt aan de Reyerstunnel. De renovatie van de Hallepoorttunnel begon in februari en loopt verder deze zomer. Werkgevers en mobiliteitsorganisaties zien de situatie met lede ogen aan.

Middeleeuwen

‘Investeringen in mobiliteit zijn absoluut nodig maar ik vraag me af of de coördinatie niet beter kon. Er komt nu wel heel veel samen’, zegt Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO. ‘Hopelijk gaat niet elke burgemeester zich opsluiten in zijn eigen gemeente. Wat we nodig hebben is een globaal plan voor de mobiliteit in de hoofdstad. Als die visie duidelijk is, nemen mensen en besturen de tijdelijke overlast erbij.’

Lorenzo Stefani van Touring sluit zich daar bij aan. ‘Brussel gaat op slot, zoals een stad in de middeleeuwen nadat alle poorten gesloten zijn.’  ‘Da’s een vaststelling, zegt Stefani, ‘geen aanval, de visie op mobiliteit van Brussels minister Pascal Smet (SP.A) is niet slecht. Maar het politieke systeem is het probleem. De bevoegdheden zijn veel te versnipperd en met verkiezingen om de vijf jaar bouw je geen duurzame mobiliteit uit.’ 

Pendelparking 

Als alternatief stuurt Brussel de auto’s uit West- en Oost-Vlaanderen de ring op richting de A12 en de  gratis pendelparking van 1.000 plaatsen aan de Heizel. Er komt ook een ononderbroken fietsroute boven de Leopold II-tunnels en zowel de NMBS, de MIVB als De Lijn verhoogt zijn capaciteit. ‘Het zal, zeker de eerste weken, heel moeilijk zijn. We kunnen maar hopen dat de pendelaars zich zullen aanpassen en voor de alternatieven – zoals trein en bus – zullen kiezen,’ zegt Stefani. Al kent ook die omschakeling een valse start, met de treinstaking van donderdagavond tot zaterdag. 

Minister  Smet beseft dat de problemen groot zullen zijn. Maar hij maakt zich sterk dat Brussel bereikbaar blijft.  ‘Er zal veel hinder zijn, maar er is geen alternatief. De tunnels zijn in zeer slechte staat, deze werken uitstellen zou crimineel zijn’, zegt Smet. ‘Er is wel degelijk coördinatie tussen de verschillende werven. Deze werken zijn goed voorbereid.’

 De werken aan de Leopold II-tunnel duren overigens nog tot juni 2021. Ook de volgende twee zomervakanties gaat de tunnel volledig dicht.