Zo wil Booking.com de concurrentiestrijd met Airbnb winnen

Booking.com kunnen we straks geen hotelwebsite meer noemen. Het onlineplatform gaat zijn activiteiten uitbreiden, zodat je er binnenkort ook excursies en zelfs restaurantbezoeken kunt boeken.

Booking.com, met hoofdzetel in Amsterdam, heeft de ambitie om ‘een reiswarenhuis’ te worden. Dat heeft ceo Gillian Tans gezegd in een interview met het Financieele Dagblad. Binnenkort kun je via de website niet alleen een overnachting boeken maar met een paar clicks ook een excursie, diner of attractie aanklikken, en zo eenvoudig een complete reis samenstellen.

‘Het is nu het moment om uit te breiden. Mensen krijgen veel meer vertrouwen in smartphonetechnologie en boeken veel vaker met hun smartphone. Lastminute is in, en er wordt ook echt met de app gereisd’, aldus Tans.

De hotelwebsite, gelanceerd in 1996, had een groot aandeel in de neergang van reisbureaus, maar voelt nu zelf de nood tot uitbreiding omdat ook grote concurrent Airbnb meer dan louter logement aanbiedt. Daarnaast zijn er ook meer en meer luchtvaartmaatschappijen die volledige reizen inclusief vlucht, hotel en huurauto of attracties aanbieden.