Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Trajectcontroles in Vlaanderen: groen is al operationeel, oranje is op komst. Foto: Wegen & Verkeer

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen geactiveerd. Binnen dit en een jaar volgen er nog eens bijna 70 tracés langs gewestwegen. ‘Trajectcontrole is rechtvaardig én efficiënt in onze strijd voor minder verkeersdoden’ zegt Weyts.

Weyts investeert fors in trajectcontrole. ‘Het is een rechtvaardig systeem’, zegt de minister. ‘Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt.’

Volgens Weyts is een trajectcontrole zeer efficiënt om verkeersongevallen op basis van overdreven snelheid te vermijden. Uit cijfers van Vias institute bleek zondag nog maar eens dat het aantal ongevallen spectaculair daalt op plaatsen waar trajectcontrole ingevoerd wordt. ‘Omgekeerd zien we dat het aantal ongevallen stijgt als de trajectcontrole verdwijnt’, zegt Weyts. ‘Dat konden we de afgelopen maanden helaas vaststellen op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere, waar de trajectcontrole door werken tijdelijk afwezig is.’

Nieuwe controles

Weyts activeerde nu 34 nieuwe trajectcontroles langs Vlaamse gewestwegen (zie onderaan) en verdubbelt zo het aantal actieve trajectcontroles. Naast de camera’s van lokale besturen, zijn er nu in totaal 55 trajectcontroles actief - een dekking van 146 km. Het gaat om 2 tracés op de autosnelweg en 53 tracés langs gewestwegen.

Daarbovenop worden nog eens 69 tracés in het komende jaar uitgerust met trajectcontrole. In minder dan de helft van de gevallen gaat het om de omvorming van traditionele flitscamera’s tot een trajectcontrole. De andere tracés zijn geselecteerd op basis van de ongevallenstatistieken.

Op het einde van deze regeerperiode, over een jaar, moeten er dus in totaal minstens een 120-tal trajectcontroles actief zijn in Vlaanderen. Daarbovenop werkt Weyts samen met federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) om op de autosnelwegen ANPR-systemen te installeren voor zowel trajectcontrole als criminaliteitsbestrijding. Daar gaat het in een eerste fase over een 40-tal locaties.

‘Niet plezant’

‘Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn’, zegt Weyts. ‘Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar. We moeten echt doorgaan op de ingeslagen weg om zoals beloofd op zes jaar tijd het aantal verkeersdoden te halveren, van 400 naar 200.’

‘Op vraag van minister Weyts heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een serieuze versnelling hoger moeten schakelen in het installeren van trajectcontrole langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen’, zegt Tom Roelants, administrateur-generaal van AWV. ‘Met de activatie van deze eerste reeks nieuwe locaties zijn we alvast op schema voor het behalen van het doel van de 124 locaties.’

Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Bestaande en toekomende trajectcontroles in West-Vlaanderen. Een gedetailleerde lijst vindt u hier. Foto: Wegen & Verkeer
Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Bestaande en toekomende trajectcontroles in Oost-Vlaanderen. Een gedetailleerde lijst vindt u hier. Foto: Wegen & Verkeer
Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Bestaande en toekomende trajectcontroles in Antwerpen. Een gedetailleerde lijst vindt u hier. Foto: Wegen & Verkeer
Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Bestaande en toekomende trajectcontroles in Vlaams-Brabant. Een gedetailleerde lijst vindt u hier. Foto: Wegen & Verkeer
Weyts stelt tientallen nieuwe trajectcontroles voor
Bestaande en toekomende trajectcontroles in Limburg. Een gedetailleerde lijst vindt u hier. Foto: Wegen & Verkeer