Instagram gaat strijd aan met YouTube
Foto: Instagram

Fotodeelplatform Instagram heeft ‘IGTV’ gelanceerd. Het doel is duidelijk: concurreren met YouTube.

Instagram bestaat sinds 2010, en is sinds 2012 eigendom van Facebook. Vorige week werd de kaap van 1 miljard actieve gebruikers per maand overschreden, en dat vond het bedrijf de ideale aanleiding om een nieuwe feature te lanceren: IGTV. Dat maakt delen van video’s tot een uur lang mogelijk. Voorheen waren video’s op Instagram beperkt tot 1 minuut.

De nieuwe functie is beschikbaar binnen de bestaande Instagram-app, met een nieuw icoontje rechtsbovenaan, maar ook in een compleet nieuwe app. Voorlopig worden advertenties nog geweerd, maar analisten verwachten dat dat niet lang zal duren. Een logisch gevolg zal dan zijn dat ‘creators’ geld zullen kunnen verdienen met IGTV, wat hen zou kunnen weglokken bij YouTube.

Instagram gaat strijd aan met YouTube
Foto: Instagram

‘Jongeren spenderen steeds meer tijd aan amateurcreators en steeds minder aan professionals’, zegt Instagram in een blogpost. ‘Ze kijken vandaag 40 procent minder televisie dan vijf jaar geleden’, illustreerde ceo Kevin Systrom op een evenement in San Francisco. ‘Het is tijd dat video vooruitgaat en evolueert.’

Kijkers zullen commentaar kunnen geven op de video’s in IGTV, en ze ook kunnen delen met vrienden. Video’s zullen ook verticaal bekeken kunnen worden. Daarmee oogst Instagram opnieuw de kritiek dat het Snapchat imiteert.

Op de financiële markten werd de nieuwigheid alleszins goed onthaald. Het aandeel van Facebook schoot meteen enkele procenten omhoog, nadat het eerder voor het eerst de kaap van 200 dollar overschreed.