Wie wil er moorden voor Manson?
Foto: Inge Kinnet
'Graspop. Graspop! Graspop. All you motherfuckers! Graspop.' Bij zijn begroeting van het publiek ging Marilyn Manson even aan het sputteren, en hij kreeg de motor nooit écht op gang.

'It's better than a sex scene', had Manson ons nochtans beloofd in 'Mobscene'. Die lat werd niet gehaald, maar The Pale Emporor leek wél goed hersteld van de zware beenbreuk die hij eind vorig jaar opliep. Toen donderde tijdens een concert een decorstuk in de vorm van een geweer op hem. Nu was Manson slimmer: de grote decorstukken bleven thuis.

Wel van de partij: vier jonge meisjes die de 49-jarige shockrocker uit het publiek liet plukken omdat ze allen een bordje bij hadden waarop stond dat ze voor Manson wilden moorden - dat paste wel bij de sexy groove van 'Kill for me', uit zijn jongste album 'Heaven upside down'.

De klasse moest echter van de oldies komen. In 'Disposable teens' slingerde Manson zichzelf over het podium zonder veel zorg voor lijf en leden. 'The dope show' is nog steeds catchy, en uit 'Beautiful people' bleek nogmaals dat onder Mansons excentrieke uiterlijk een popartiest schuil gaat.

De wei leek er echter minder om te malen: na die laatste song stierf het applaus snel uit, en wanneer Manson kwam bissen, was er al een deel van het publiek vertrokken. 'Mansons probleem is dat de echte wereld intussen veel erger geworden is dan hij ooit was', ging een Pitchfork-samenvatting door ons hoofd. Uiteindelijk gaf hij er een kwartier vroeger dan gepland de brui. Kwalijk kunnen we hem dat niet nemen.