VRT waarschuwt regering: ‘Vier fictiereeksen per jaar minder’
Foto: BELGAIMAGE

De VRT geeft de Vlaamse regering een ernstige waarschuwing. ‘Het verhaal van bijkomende besparingen kan niet blijven duren.’

Als Vlaanderen blijft beknibbelen op de werkingsmiddelen, zullen er elk jaar vier fictiereeksen minder worden gemaakt en staat het sociaal akkoord met het personeel op de helling. Dat zegt Luc Van den Brande, voorzitter van de raad van bestuur, donderdag bij de bespreking van het jaarverslag in het parlement.

‘Er werd een gewaarborgde financiering afgesproken in de beheersovereenkomst. Niettemin werd bovenop de besparing een niet-indexering toegepast op de werkingsmiddelen’, zegt Luc Van den Brande. ‘Het verhaal van bijkomende besparingen kan niet blijven duren. Een compensatie van de desindexering is noodzakelijk. Als die er niet komt, kunnen we een viertal fictiereeksen niet meer uitzenden. Een tweede gevolg is dat het sociaal akkoord op de helling zal komen.’

Reclameplafond

De openbare omroep geeft Vlaanderen twee keuzemogelijkheden: ofwel wordt er gestopt met beknibbelen, ofwel krijgt de omroep meer ruimte om zelf middelen te vergaren.

De VRT doelt daarmee op het reclameplafond dat de afgelopen jaren systematisch werd overschreden, maar vanaf 2018 moet worden gerespecteerd. De VRT gaat niet mee in de gedachtegang dat de omroep inkomsten van de commerciële zenders inpikt door meer reclame te werven. ‘Daar is tot op heden nog nooit een studie naar gedaan’, aldus Van den Brande. De VRT wil onderzocht zien of de volledige markt mogelijk groter wordt als hij actiever wordt in de reclamewerving.

Clickbait-sfeertje

Open VLD gelooft er niet in. ‘Voor commerciële spelers kunnen de miljoenen die de VRT ophaalt een wezenlijk verschil betekenen’, zegt parlementslid Lionel Bajart. ‘Mij bekruipt vaak het gevoel dat de VRT zich manifesteert in grijze zones waar hij niet noodzakelijk aanwezig moet zijn. Zo verkleint hij de speelruimte voor de commerciële spelers. Ik heb het dan over de reclame, maar ook over bijvoorbeeld de sportwebsite die vaak een clickbait-sfeertje oproept.’

Voor CD&V mag een oplossing voor de financiële problemen hoe dan ook niet wegen op de begroting. ‘Dit kan eventueel wel worden bekeken in het overleg rond het reclameplafond van de omroep’, aldus Karin Brouwers.

Besparingstraject

In 2015 ging bij de VRT een nieuw besparingstraject van start: de omroep moest op vraag van de regering 33,5 miljoen euro besparen tegen 2020. Dat werd onder meer gerealiseerd via een verdere afbouw van het personeelsbestand. Daarbovenop besloot de regering om de werkingsmiddelen van de Vlaamse overheidsinstellingen niet te indexeren, tot en met het einde van de legislatuur.