De populairste yogini op het internet
Foto: Yoga with Adriene

Wanneer de Texaanse Adriene Mishler thuis haar yogamatje uitrolt, doet ze dat voor miljoenen kijkers. Haar yogalessen op Youtube zijn zo populair dat het haar een sterrenstatus opleverde, inclusief een sponsordeal met Adidas en een wereldtournee.

Geen vrouw die de afgelopen maanden meer in de kijker stond dan Meghan Markle. En dat ze telkens opnieuw stralend voor de dag komt, heeft ze te danken aan haar yogaroutine, zo vertelde ze in eerdere interviews. Markle werd als kind al ondergedompeld in de wereld van de downward facing dog en warrior dankzij haar moeder, een yogalerares.

Markle is niet de enige bekende fan. In eigen land zijn onder meer Eva Daeleman, Evy Gruyaert en Ingeborg devote yogi’s, die hun liefde voor de zonnegroet ook willen delen met anderen. Daeleman heeft een eigen yogastudio, Gruyaert en Ingeborg delen video’s online. Ze zijn niet de enigen, het internet loopt over met online yogaklassen. Maar daar steekt één iemand met kop en schouders bovenuit: Adriene Mishler.

Find what feels good

Mishler telt vandaag 3,6 miljoen abonnees op haar Youtube-kanaal Yoga with Adriene en daar komen er nog elke dag bij. Elk van haar video’s worden druk bekeken, van Japan tot Mexico.

Waarom Mishler zo populair is? Ongetwijfeld hebben haar spontaniteit en authenticiteit er iets mee te maken. Geen flashy outfits die de aandacht afleiden, geen lagen make-up en geen tropische locaties: Adriene neemt het merendeel van haar video’s gewoon op in haar sobere woonkamer, naast een grote kamerplant met af en toe een cameo van haar hond Benji. Ze is speels, maakt grapjes over zichzelf en benadrukt continu dat perfectie geen rol mag spelen bij yoga. Haar motto: Find what feels good.

Adriene genoot een theateropleiding en droomde van een carrière als actrice Ze gaf yogalessen om wat geld te verdienen. Al liep dat eerst niet van een leien dakje. ‘De enige mensen die naar mijn lessen kwamen, waren vrienden en mijn moeder. Ik kon hen uiteraard niet laten betalen, waardoor ik zeker geen geld verdiende’, vertelde ze over die start.

Dat ze uiteindelijk de best verdienende yogalerares zou worden, had ze toen niet durven dromen. Het was regisseur Chris Sharpe die haar op de juiste weg zette. Ze leerden elkaar kennen op een filmset, van een film die nooit zou worden uitgebracht, maar Sharpe werd uiteindelijk haar zakenpartner en de onzichtbare hand achter ‘Yoga with Adriene’, waarvan de eerste video in 2012 op Youtube werd gelanceerd.

Wereldtournee

Hoewel Adriene ondertussen ook een betalende formule voor onlinelessen heeft gelanceerd, blijft ze nog elke week een gratis video delen op Youtube. In januari lanceerde ze voor het derde jaar op een rij een zogenaamde 30-day challenge. Elke dag van de maand kwam er een video online, bedoeld als introductie of als opfrissing voor wie opnieuw de yogadraad wil opnemen.

Haar succes online werd ook opgemerkt bij Adidas, dat haar een sponsordeal aanbood. Mishler is haar woonkamer ook al lang ontgroeid en geeft regelmatig yogalessen in levenden lijve, uiteraard voor volle zalen. De belangstelling is zo groot dat het haar ook al tot in Amsterdam en Berlijn bracht. Naast een boek werkt ze ook aan het filmproject ‘All for yoga, yoga for all’ waarbij ze haar favoriete sport introduceert bij mensen die yoga nog nooit een kans hebben gegeven. Haar passie is groot, maar hoeveel er intussen op haar bankrekening staat, blijft een goedbewaard geheim.