‘Vroeger met andere talen starten loont’
Jo De Ro woont een Engelse les bij. Foto: rr

Sinds dit schooljaar kunnen basisscholen zelf beslissen over de taalinitiaties, ook bínnen het vaste programma. Na een jaar experimenteren met Engels vanaf het vijfde en Frans vanaf het derde leerjaar, spreekt stedelijke basisschool De Doening uit Vilvoorde van een ‘enorme vooruitgang’.

‘De wet maakt het sinds 1 september 2017 mogelijk om vroeger met andere talen dan Nederlands te starten in het basisonderwijs. Bij de taalinitiatie vervalt de prioriteit van het Frans en mogen scholen dus zelf kiezen welke taal ze aanbieden - ook binnen het curriculum’, zegt Vlaams parlementslid Jo De Ro (Open VLD), die ook schepen van Onderwijs is in Vilvoorde. Vandaag geven een aantal scholen al facultatief Engelse of Franse les na de lesuren, maar de interesse in die zogeheten ‘taalinitiatie’ neemt af.

De stedelijke basisschool De Doening uit Vilvoorde is één van de eerste scholen in Vlaanderen die gebruik heeft gemaakt van de versoepelde regelgeving. In De Doening krijgen de leerlingen van het vijfde leerjaar sinds dit schooljaar naast Frans ook het vak Engels, en wordt Frans al aangeboden vanaf het derde leerjaar. En dat binnen de gewone lesuren.

De Ro: ‘De inrichtende macht, de directie, leerkrachten, leerlingen en ouders zijn uitermate positief over de keuze die gemaakt werd. Vroeg starten blijkt de beste garantie op meertaligheid bij kinderen.’

Gezocht: lesmateriaal

Volgens directeur Eric De Kerf zijn de leerlingen van de derde graag ‘duidelijk rijp’ voor Engels en ‘bijzonder leergierig’. Zowat elke 10- à 11-jarige spreekt dankzij games, internet en TV al een mondje Engels, na een jaar les is de vooruitgang significant, klinkt het in De Doening. Tijdens de buitenlandse uitstap gebruikten de leerlingen bijvoorbeeld spontaan het Engels om zich verstaanbaar te maken.

‘Alleen stuitten we al gauw op een aantal praktische moeilijkheden’, vervolgt De Kerf. ‘In Vlaanderen is er geen didactisch materiaal aanwezig om lessen Engels te ondersteunen in het basisonderwijs. Ook nascholing of begeleiding is er niet of nauwelijks. We zijn daarom creatief aan de slag gegaan met wat we vonden.’

Kansen grijpen

Volgens Jo De Ro zou meertaligheid de norm moeten worden in het onderwijs. Hoe vroeger, hoe liever. ‘Vijftien jaar geleden waren we top in Europa in het aantal uren dat jongeren met andere talen aan de slag gingen, inmiddels hebben heel wat Europese landen een inhaaloperatie ingezet. Ze starten vooral vroeger met andere talen dan Vlaanderen en met meer andere talen. Nu het decretaal mogelijk is om al vroeg met Frans, Engels én Duits te beginnen, moeten we deze kansen grijpen.’