The Carters hebben met het Louvre een subliem decor uitgekozen voor de eerste videoclip van hun gezamenlijk album. Met haar outfits geeft Beyoncé af en toe een knipoog naar een van de werken in het museum, en daar komt ook Belgische mode aan te pas.

Queen B zal je nooit betrappen op een saaie outfit. Ook voor de videoclip van ‘Apeshit’, de eerste single van het album Everything is love, heeft de zangeres samen met haar vaste stiliste Zerina Akkers opnieuw alles uit de kast getrokken om het vestimentaire plaatje te doen kloppen. Want niet alleen over het decor (het Louvre), de choreografie (bedacht door Sidi Larbi Cherkaoui) en de teksten hebben de Carters goed nagedacht, ook enkele outfits van Beyoncé vertellen een verhaal.

Niet alleen de dans, ook de outfits van Beyoncé en Jay Z waren een beetje Belgisch

Zo zien we Beyoncé eerst poseren voor de Mona Lisa, in een roze pak met rode details ontworpen door het half-Belgische ontwerpersduo Peter Pilotto, afgewerkt met opvallende juwelen van Messika. Echtgenoot Jay Z draagt een lichtblauw pak van Dries Van Noten. Powersuits voor het powercouple.

Niet alleen de dans, ook de outfits van Beyoncé en Jay Z waren een beetje Belgisch

Wanneer ze in de hal verschijnt voor ‘de Nike van Samothrace’ draagt Beyoncé een ivoren jurk van Stephane Rolland en cape van Alexis Mabille waardoor ze zich zelf even de godin van de overwinning kan wanen. Bij de ‘Venus van Milo’ transformeert ze met de hulp van een nude bodysuit dan weer in Afrodite, godin van liefde en vruchtbaarheid.

Niet alleen de dans, ook de outfits van Beyoncé en Jay Z waren een beetje Belgisch

De outfit van Versace met hoofddoek is haar interpretatie van ‘Portrait d’une négresse’, een schilderij uit 1800 van de Franse artieste Marie-Guillemine Benoist, waarop een zwarte vrouw staat afgebeeld die géén slavin is. Het schilderij komt op het einde van de videoclip ook even in beeld.

Niet alleen de dans, ook de outfits van Beyoncé en Jay Z waren een beetje Belgisch

Wanneer Beyoncé en haar danseressen met de heupen schudden voor ‘De kroning van Napoleon en Joséphine de Beauharnais’, een schilderij van Jacques Louis-David, zijn ze gekleed in neutrale legging en top, op Beyoncé na dan, die is uitgedost in het herkenbare motief van Burberry. Duidelijk wie hier nog steeds de Queen is.

Niet alleen de dans, ook de outfits van Beyoncé en Jay Z waren een beetje Belgisch

Het koppel verschijnt ook samen voor de Sfinx van Tanis: hij in grijs kostuum met mantel die op de schouders rust, zij in een leren een korset, mantel en pet van MCM, gecombineerd met een paar hoge uitgesneden zwarte laarzen van Y/Project, waar de Belg Glenn Martens creatief directeur is.