Belgische ontwerper maakt ‘collectie vol gebreken’ voor Diesel
Glenn Martens x Diesel Foto: diesel

Het Italiaanse modelabel Diesel heeft de Belgische modeontwerper Glenn Martens gevraagd om eenmalig een collectie voor hen te ontwerpen. Die werd zaterdag voorgesteld in Milaan.

Glenn Martens, creatief directeur van het Parijse label Y/Project, is de tweede ontwerper die mag aantreden voor Diesel Red Tag, een capsulecollectie van het Italiaanse modelabel waarbij alles draait om denim. Eerder dit jaar stelde Shayne Olivier van Hood by Air de eerste collectie van Diesel Red Tag voor.

Martens, die door modejournalisten wordt geprezen voor zijn boeiend gebruik van jeans, baseerde zich voor deze samenwerking op de Diesel-slogan ‘Go with the flaw’.

‘Ik wilde een collectie die vol zat met gebreken en die je op je eigen manier kunt bewerken. De stukken lijken basics, maar er zijn bewuste fouten zichtbaar, zoals de zoom of tailleband van een jas die zeven maten smaller zijn dan het daadwerkelijke kledingstuk. De naden zijn ook dichtgeknoopt, dus je moet in en uit het kledingstuk gaan’, aldus Martens.

De collectie, die zowel maatloos als genderneutraal is, werd voorgesteld in het Fabbrica del Vapore in Milaan, waar momenteel de mannenmodeweek plaatsvindt. Ook het bekende Diesel-label kreeg een make-over voor deze collectie.

‘Glenn heeft een Belgische opleiding, dus hij heeft deze praktische maar toch surrealistische, Margiela-achtige stijl. Hij is jong en modern en weet wereldwijd, goed opgeleide consumenten aan te spreken’, aldus Renzo Rosso, oprichter van Diesel, waarom hij zijn oog had laten vallen op de Brugse ontwerper.

De collectie zal dit najaar te koop zijn bij geselecteerde winkels.