Gentse tramsporen stevenen af op een hartinfarct
Vorig jaar liet De Lijn weten dat de laatste vier haltes van lijn 4 geschrapt werden. Foto: Sebastian Steveniers

Gent vreest dat een deel van tramlijn 1, die via het station dwars door het centrum loopt, geschrapt moet worden.

Groot was de verbijstering in Gent, toen De Lijn in november vorig jaar liet weten dat de laatste vier haltes van lijn 4 – met de legendarische eindhalte Moscou – voor twee jaar zouden worden geschrapt. Reden: de sporen lagen er te slecht bij. Er zouden ongelukken kunnen gebeuren. ‘Ze zeiden ons al tien jaar dat die sporen dringend hersteld moesten worden’, zegt de Gentse mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) verbolgen. ‘Maar de werken werden telkens uitgesteld omdat er geen budget was.’ Van de ene dag op de andere stonden 2.500 reizigers in de kou.

De stad vreest dat een gelijkaardig infarct opnieuw kan voorkomen, dit keer op de hoofdslagader van de stad: lijn 1 die via het station dwars door het centrum loopt. ‘De sporen in de Burgstraat en van de Nederkouter tot de Veldstraat zijn er slecht aan toe’, zegt Watteeuw. ‘Het zou een drama zijn als die lijn uitvalt.’ Een kind ziet dat die sporen niet in orde zijn. Maar budget blijft al jaren uit. ‘Het schandaal rond Moscou heeft ogen geopend’, zegt iemand van De Lijn Oost-Vlaanderen. ‘Nu worden plots wel dossiers goedgekeurd.’

De Lijn werkt nu ook aan een grondige inventarisatie van de staat van de tramsporen. ‘Vroeger was dat kwestie van ervaring en met het blote oog controleren’, geeft directeur-generaal Roger Kesteloot toe. ‘Nu volgen we het permanent op. Wij hebben ook een financieringssysteem dat structureel onderhoud niet stimuleert. Onderhoud doen we met onze werkingsmiddelen (waarop bespaard moet worden, red.), maar kapotte sporen vervangen we met het investeringsbudget. Lange tijd bestond binnenshuis de filosofie: liever sporen vervangen, dan geld voor de dagelijkse dienstverlening afromen.’