Combinatie van nieuwbouw en restauratie voor Antwerps Maritiem Museum
Foto: Atelier Kempe Thill

Het Duits-Nederlandse architectenteam van Atelier Kempe Thill heeft de ontwerpwedstrijd gewonnen voor het geplande Maritiem Museum op het Antwerpse Eilandje. De jury koos voor een ontwerp dat de momenteel nog aanwezige gebouwen van de droogdokkensite maximaal integreert in het nieuwe complex, met een sober ogende nieuwbouw tussenin.

Het museum zal vanaf 2024 maritiem erfgoed tentoonstellen, maar tegelijk ook een ‘actief belevingsmuseum’ worden. ‘Er zullen ateliers zijn waar je kan zien hoe men varend erfgoed restaureert’, zegt schepen van Cultuur Caroline Bastiaens (CD&V). ‘Er zal ook ruimte zijn voor tijdelijke tentoonstellingen en buiten is het de bedoeling het Droogdokkenpark door te trekken.’

De totale kostprijs van de nieuwbouw, de restauratie van de werkhuizen en de museale inkleding wordt geraamd op achttien miljoen euro. Een deel van dat budget zal allicht van Vlaamse erfgoedsubsidies komen.

Het definitieve groen licht voor het project zal overigens pas door het volgende stadsbestuur worden gegeven, maar daarover is Bastiaens naar eigen zeggen ‘erg hoopvol’.

Combinatie van nieuwbouw en restauratie voor Antwerps Maritiem Museum
Combinatie van nieuwbouw en restauratie voor Antwerps Maritiem Museum

Scheepswrak

De Doelse Kogge wordt het absolute topstuk van het museum. Dat ruim twintig meter lang scheepswrak uit de veertiende eeuw werd in 2000 blootgelegd bij het uitgraven van het Deurganckdok, en is het oudste in zijn soort dat in Europa werd opgegraven.

Het werd destijds gedemonteerd en in stukken ‘nat’ bewaard. Voor het schip kan worden tentoongesteld, moet het hout nog worden behandeld en zal het schip ter plaatse weer in elkaar worden gezet. Wat er met de veel minder volledige resten van een tweede opgegraven kogge zal gebeuren, is nog niet duidelijk.