Red de robot, offer de mens
Mensen blijken, onder bepaalde omstandigheden, bereid om een robot te redden ten koste van mensenle...
Aurubis Belgium hoopt over drie jaar 40 procent van transport over water te laten verlopen
Koperproducent Aurubis Belgium en nv De Vlaamse Waterweg zullen een nieuwe kaaimuur bouwen langs het Kempisch Kanaal in Olen. Het doel van deze samenwerking is tienduizenden vrachtwagens van de weg te halen. De kostprijs wordt geraamd op 800.000 euro.
Aurubis Belgium hoopt over drie jaar 40 procent van transport over water te laten verlopen
Koperproducent Aurubis Belgium en nv De Vlaamse Waterweg zullen een nieuwe kaaimuur bouwen langs het Kempisch Kanaal in Olen. Het doel van deze samenwerking is tienduizenden vrachtwagens van de weg te halen. De kostprijs wordt geraamd op 800.000 euro.
De nieuwe kaaimuur van Aurubis Belgium kost 800.000 euro. De overheid betaalt 80 procent.
OlenKoperproducent Aurubis Belgium en nv De Vlaamse Waterweg zullen een nieuwe kaaimuur bouwen langs het Kempisch Kanaal in Olen om tienduizenden vrachtwagens van de weg te halen.
Vorig jaar gebeurde twaalf procent van de vervoersbewegingen van en naar Aurubis via het kanaal, zeventien procent via het spoor en de rest via de weg. ‘Met de nieuwe kaaimuur willen we het aandeel van de waterweg tegen 2021 optrekken naar veertig procent, zegt August Sluyts, hoofd logistiek bij Aurubis Belgium.
‘Concreet praten we dan jaarlijks over 13.000 vrachtwagens die we niet meer moeten ontvangen. Dat aantal mag je verdubbelen omdat ze ook terug moeten.’
‘Concreet schrappen we elk jaar 13.000 ritten van vrachtwagens naar ons bedrijf’ August Sluyts Logistiek directeur Aurubis
De geplande kaaimuur is zo’n 140 meter lang. Voldoende om twee schepen achter elkaar te laten aanmeren. De kostprijs wordt geraamd op zo’n 800.000 euro. ‘Daarvan neemt de overheid via nv De Vlaamse Waterweg tachtig procent voor haar rekening’, zegt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts. ‘Het bedrijf financiert twintig procent. Aurubis staat ook in voor de grote kraan om te laden en te lossen.’
De initiatiefnemers willen het project nog dit jaar aanbesteden zodat de werkzaamheden begin volgend jaar kunnen beginnen.
Niet rechtstreeks
De containers met koper zullen straks per schip eerst naar een containerterminal gebracht worden om dan met een binnenschip tot in Sint-Jozef Olen te reizen.
Rechtstreeks kan niet omdat het Kempisch Kanaal dat niet toelaat. De schepen moeten immers passeren door het vrij smalle Klein Sas in Herentals.
‘Globaal noteren we hoe dan ook een stijging van de vervoerde volumes op onze waterwegen’, weet Danckaerts. ‘In Olen treedt Aurubis nu in de sporen van meer dan honderd ondernemingen. Met soortgelijke projecten hopen we tegen 2030 jaarlijks zes miljoen vrachtwagenritten van de weg halen.’
De directie hoopt ook het aandeel van het spoor in het goederenverkeer tegen 2021 met nog een vijf procent op te trekken. Dat hangt onder meer af van de samenwerking met klanten die aanvoer via het spoor verkiezen.
De lokale besturen reageren enthousiast. ‘De bewoners van de Sint-Jobstraat krijgen heel wat verkeer te verwerken’, zegt de Herentalse burgemeester Jan Bertels (SP.A). ‘Voor hen zijn zoveel duizend vrachtwagens per jaar minder natuurlijk goed meegenomen.’