Echte beursgang FNG (Brantano) tien jaar na eerste beursflirt
Foto: BELGA

Het modehuis FNG, onder meer moeder van Brantano, kiest tien jaar na zijn eerste beursflirt voor een volwaardige beursgang. Een forse kapitaalverhoging moet van de Brantano-moeder een vlot verhandelbaar aandeel maken.

Daarmee krijgt FNG Group tien jaar nadat het naar de Vrije Markt trok zijn eerste volwaardige notering. FNG deed nadien wel een passage via de Nederlandse beurs maar dat gebeurde zonder uitgifte van nieuwe aandelen waardoor er nooit sprake was van een vlot verhandelbaar aandeel. Het gros van de aandelen bleef in handen van vaste aandeelhouders, waaronder de drie stichters Manu Bracke, Anja Maes en Dieter Penninckx.

Een forse kapitaalverhoging die kan oplopen tot 80 miljoen euro én een aanbod van bestaande aandelen dat kan oplopen tot 15 miljoen euro, moet daar verandering inbrengen, zo blijkt uit een persbericht van FNG. Als de vraag heel sterk is, kan de verrichting nog met 15 procent verhoogd worden waardoor op 110 miljoen zou kunnen afgeklopt worden.

ING Bank, Belfius, Bank Degroof Petercam en ABN Amro begeleiden de verrichting. Het minimum dat bankiers zien voor de verrichting is 50 miljoen euro. Volgens FNG is het nog wachten op goedkeuring van de prospectus door toezichthouder FSMA én op de effectieve zetelverplaatsing naar Mechelen. Dat laatste zou op 22 juni een feit moeten zijn.

Voor of na de zomer

Pas dan kan de operatie opgestart worden waardoor FNG mogelijk halfweg juli (opnieuw) op de Brusselse beurs zou noteren. De timing is krap waardoor de hele verrichting mogelijk tot na de zomer moet wachten.

Bestaande aandeelhouders kunnen prioritair inschrijven op de nieuwe aandelen. De stichters zelf gaan daar niet op intekenen waardoor toch heel wat nieuwe aandeelhouders kunnen aangetrokken worden.

FNG nam de jongste jaren verschillende retailformules over die de oude FNG-portefeuille aanvulden. Mss Etam en Brantano waren de grootste naast kleinere overnames zoals Concept Fashion en Suitcase. De hele portefeuille bestaat nu uit een tiental uithangborden (Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter...) en is goed voor een omzet van 482 miljoen euro.

De oude FNG-portefeuille, die uit merken voor kinderkleding en dameskleding bestaat, haalt meer dan de helft van de omzet en is het rendabelst. Brantano en Mss Etam zijn goed voor 47% van de omzet maar zitten lager inzake rendement.

‘De bedoeling is om hun rendement op het niveau van FNG te krijgen’, zegt Dieter Penninckx, ceo van de FNG Group en één van de drie stichters. FNG Group maakte in het verleden van platform-synergieën zijn sterkte, maar wil zich nu in toenemende mate profileren als online-specialist.

Online-kennis

‘Miss Etam haalt een kwart van de omzet uit onlineverkopen en is daarmee nummer één in Nederland’, zegt Penninckx. Het digitaal team van Miss Etam moet nu ook andere onderdelen van FNG bevruchten, zoals Brantano. ‘Als je sterk bent in artificiële intelligente en neurale netwerken, boek je online sterkere resultaten. Vergeet niet dat de stichters van FNG ingenieurs zijn die daar affiniteit mee hebben’, zegt Penninckx.

Volgens Penninckx is de sleutel tot succes in online-verkoop dat je de klant keuze geeft uit een zeer groot aanbod en in een minimum aan clicks het relevante aanbod op zijn mini-scherm brengt om vervolgens richting winkelmandje te gaan. Penninckx geeft het voorbeeld van Steps waar FNG lukte om vorig jaar het aantal bezoekers met de helft op te drijven en de conversiescore te verdubbelen tot bijna 3 procent.

FNG hoopt nu om de in Vlaanderen erg bekende Brantano-naam online meer uit te spelen. Brantano, in het begin een schoenenverkoper, is omgebouwd tot zowel verkoper van schoenen als kleding. FNG probeert ook meer betere merkkleding te verkopen en dit via de nieuwe formule Brantano Boutik die uitgebouwd wordt naast de bredere Brantano Market-formule.

Local hero

Betere merkkleding via Brantano Boutik? Of je het merk Brantano wel zover kunt oprekken? ‘Met de juiste marketinginspanningen kan het. Brantano is een bekende naam die we online willen uitspelen. Dat is zinvoller dan proberen een nieuwe naam te lanceren.’ De Brantano Boutik is eigenlijk wat FNG nu al in huis heeft met de Concept Fashion, baanwinkels die merkkleding verkopen. Het alternatief was van Concept Fashion een nationaal bekende naam te maken. Pennickx vindt het verstandiger om te vertrekken vanuit Brantano. ‘Meer dan de helft van wie bij Brantano koopt, heeft gestudeerd na zijn middelbaar onderwijs. Het is een vrij koopkrachtig publiek.’

‘Er is een gat in de markt in online Fashion en dat willen we bedienen met Brantano’, zegt Penninckx. ‘We hebben de tools in huis omdat te doen.’ Volgens Penninckx blijft retail een erg versnipperde markt en zijn grote internationale groepen als Inditex in de verscheidene lokale markten minder belangrijk. ‘Er is ruimte voor local heroes’.

FNG haalde afgelopen jaar een nettowinst van 7,3 miljoen bij een bruto-bedrijfswinst van 45 miljoen. De bedrijfswinst, na uitzonderlijke elementen, kwam uit op 19 miljoen. FNG had een nettoschuld van 145 miljoen los van 18 miljoen euro leaseschulden op de hoofdzetel. Recent sloot het een club deal met de banken af voor een (bruto) schuldfinanciering van 240 miljoen euro voor een periode van vijf jaar.