Weyts wil toeristen naar Vlaanderen lokken met Bruegel, bier en de koers
Foto: ddl

Op Brussels Airport is zondag het Vlaams Belevingsproject voorgesteld. Drie visitekaartjes moeten de toeristische troeven van Vlaanderen de volgende drie jaar in de etalage zetten: kunst, gastronomie en wielercultuur.

Het Vlaams Belevingsproject werd op de luchthaven in Zaventem ingehuldigd door Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA), Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, en Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.

Het doel is niet alleen om buitenlandse bezoekers gastvrij te ontvangen, maar ook om vertrekkende gasten te prikkelen snel naar Vlaanderen terug te keren. Tot 2021 hopen de initiatiefnemers daarmee meer dan 75 miljoen passagiers te bereiken.

Daarvoor zijn op verschillende plaatsen in de twee pieren van de luchthaven zogenaamde ‘belevingshoeken’ ingericht rond de Vlaamse Meesters, gastronomie en wielercultuur. Die drie moeten de volgende drie jaar de toeristische troeven bij uitstek worden.

Interactief

Kunst en cultuur blijken voor meer dan een derde van alle toeristen belangrijke criteria bij het kiezen van een vakantiebestemming. Veertig procent laat de keuze mee bepalen door de eetcultuur van een bestemming. Ook de unieke wielercultuur kan volgens Weyts liefhebbers naar Vlaanderen lokken.

Al die troeven zijn daarom terug te vinden in de interactieve belevingshoeken in pier A en B. De passagiers maken er kennis met Rubens, Bruegel en Van Eyck. Maar ook met keukenchefs, brouwers, chocolatiers, streekproducten en wielergeschiedenis.

Vlaanderen als bakermat

‘We willen buitenlandse bezoekers welkom heten met het beste dat Vlaanderen te bieden heeft’, zegt minister Weyts. ‘Denk maar aan de wereldberoemde Vlaamse Meesters, waarmee we ons profileren als bakermat van veel Europese kunst en cultuur.’

‘Passagiers kunnen onze cultuur van dichtbij beleven door zelf achter een schilderijlijst te kruipen of te zegevieren op de Vlaamse kasseien’, besluit Arnaud Feist.