‘Weekend zonder alcohol’: 72 uur lang alcoholcontroles
Foto: Photo News

Vrijdagavond om 18.00 uur wordt de nieuwe zomerse Bob-campagne afgetrapt. De lokale en federale politie zullen 72 uur lang non-stop alcoholcontroles uitvoeren. De Bob-campagne zet in op veilig naar huis rijden na matchen van de Rode Duivels of festivals.

Van vrijdag 8 juni vanaf 18 uur tot maandag 11 juni om 6 uur wordt een nieuw ‘Weekend zonder alcohol’ georganiseerd. Het hele weekend lang zullen er in het hele land alcoholcontroles plaatsvinden op autosnelwegen, gewest- en gemeentewegen, op initiatief van de federale wegpolitie en in samenwerking met 122 lokale politiezones, de bevoegde overheden en de betrokken partners.

Festivals en WK-matchen

‘Met deze sensibiliseringsactie moedigen we de weggebruikers aan om voor alternatieven te kiezen (ter plaatse overnachten, taxi, openbaar vervoer enz.) of om vooraf een BOB aan te duiden om niet onder invloed van alcohol of andere stoffen achter het stuur plaats te nemen’, meldt de federale politie in een persbericht.

De actie is de start van de nieuwe Bob-campagne. Dit jaar ligt de focus op voetbalsupporters en festivalgangers. Uit cijfers van Vias blijkt dat de helft van de bestuurders op zomerfestivals alcohol drinkt terwijl ze nog met de auto moeten rijden. ‘Er gebeuren tijdens de zomer elke dag twaalf verkeersongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol is’, zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).

‘Bij het voorbije EK Voetbal merkten we in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels een forse toename van het aantal ongevallen met bestuurders onder invloed. Voor het komende WK geeft een kwart van de Belgen aan minstens één wedstrijd buitenshuis te willen volgen. De campagne en controles zijn dus zeker op hun plaats’, voegt Jambon toe.

Flexibel en kort

De minister benadrukt dat de controles dit jaar doelgericht, flexibel en kort zullen zijn. ‘Met de sociale media is het niet langer interessant om lange controles op eenzelfde plaats te houden. De politie zal zich dus meer verplaatsen. We doen dat niet om te pesten, maar om het ergst denkbare te voorkomen. Elke verkeersdode minder maakt de campagne de moeite waard.’