Japan mag als eerste kleurloze cola drinken
Foto: coca-cola japan

Coca-Cola lanceert zijn nieuwigheid, kleurloze cola, eerst op de Japanse markt. Het koolzuurhoudende drankje met citroenschil zal volgens de producent fris smaken en nul calorieën bevatten.

Coca-Cola zoals we het al decennia kennen, dankt zijn kleur aan de karamelextracten die worden gebruikt voor de smaak. Maar daar maakt de producent nu komaf mee. Bij de nieuwste versie van de populaire frisdrank staat geen karamel op de ingrediëntenlijst waardoor het drankje volledig kleurloos is.

Daardoor lijkt het eerder op bruiswater, of zelfs Sprite. Het was volgens de producten dan ook een enorme uitdaging om voor Coca-Cola Clear de smaak van een gewone cola in een transparante vloeistof te verwerken.

Het bedrijf, dat het drinken van de transparante cola ‘een speciale ervaring noemt’, introduceert de nieuwigheid in Japan omdat het land een belangrijke afzetmarkt is en de klanten er niet trouw zijn aan één merk.

Producenten moeten daarom extra creatief zijn om de consument vast te houden. Om die redenen verschijnen veel uitvindingen daar eerst in de rekken. Een tijdje geleden kondigde de producent ook al alcoholische cola aan. Ook die zal (voorlopig) enkel in het Aziatische land beschikbaar zijn.

Pepsi was eerst

Het is trouwens niet de eerste keer dat cola in een transparante variant wordt aangeboden. Concurrent Pepsi verkocht in de jaren negentig al Crystal Pepsi, die ook helemaal doorzichtig was.

En tijdens de Tweede Wereldoorlog werd speciaal transparante cola gemaakt op vraag van de Russische generaal Georgi Zjoekov, genaamd White Coke. Zjoekov, die onder meer de Russische troepen leidde bij de omsingeling van het Duitse leger in Stalingrad, wilde naar verluidt niet riskeren dat hij gefotografeerd zou worden met een drankje dat symbool stond voor het Amerikaans imperialisme.