Kate Spade wist als geen ander dat vooral handtassen het verschil maken
Foto: AP

De New Yorkse modewereld is in rouw na de zelfdoding van ontwerpster Kate Spade. ‘Haar handtassen waren net zoals zij: kleurrijk en toch bescheiden.’

‘Ze was een groot talent die een onmeetbare impact had op de Amerikaanse mode-industrie en de manier hoe de wereld keek naar accessoires’, aldus Diane von Furstenberg en Steven Kolb, voorzitters van de Council of fashion designers of America (CFDA), na het nieuws dat de 55-jarige Spade zich van het leven heeft ontnomen.

Anna Wintour, hoofdredactrice van Vogue, zegt dat voor Kate Spade haar label startte, iedereen dacht dat een handtas om status en rijkdom draaide. ‘Toen kwam die zelfzekere jonge Amerikaanse vrouw die alles veranderde. Er was een periode waarbij je in New York geen twee straten kon passeren zonder een van haar handtassen te zien. Die waren net zoals zij: kleurrijk en toch bescheiden.’

Kate Spade wist als geen ander dat vooral handtassen het verschil maken
Foto: Photo News

Katherine Noel Brosnahan werkte als accessories editor voor het blad Mademoiselle en begon in 1993 een eigen accessoirelijn. Ze deed dat onder de naam Kate Spade – de familienaam refereerde aan die van haar man, Andy Spade. Wat begon als een minilijn van zes modellen groeide uit tot een grote accessoirecollectie, zeker toen Katherine in 1996 een eigen winkel in Soho opende. De handtassen werden ook een aantal keren vermeld in de televisiereeks Sex and the city.

In 2004 lanceerde ze Kate Spade At Home, met onder meer beddengoed en behangpapier, en opende ze een eerste winkel buiten de Verenigde Staten, in Tokio. Katherine verliet Kate Spade toen het label verkocht werd aan Liz Claiborne Inc., een beslissing die werd ingegeven doordat ze meer tijd wilde doorbrengen met haar familie, zei ze in een interview met de Wall Street Journal.

‘Koop iets dat je opbeurt’

Hoe dan ook bleef haar hart kloppen voor accessoires. In 2016 keerde ze terug met een gloednieuw label dat de focus op handtassen legt: Frances Valentine (Frances is de naam van haar dertienjarige dochter). Toevallig is dat niet: Katherine weet als geen ander dat het vooral de handtassen zijn die het verschil maken.

Met haar ontwerpen streefde ze ernaar om klanten een beetje geluk te kunnen bieden. ‘Koop iets dat je opbeurt. Dat hoeft geen miljoenen te kosten, het kan ook iets zijn dat we dragen waardoor we ons gelukkig gaan voelen’, vertelde de ontwerpster in een ander interview. Haar ontwerpen werden dan ook vaak uitgevoerd in felle kleuren met grappige knipogen, en waren populair bij jonge meisjes, die vaak hun allereerste handtas kochten bij Kate Spade.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.