H&M past maten aan door boze Britse klanten
Foto: AFP

Na jarenlang klachten te hebben ontvangen van klanten die de kleding als kleiner dan verwacht ervaren, gaat kledinggigant H&M zijn maten aanpassen in Groot-Brittannië.

In Groot-Brittannië hanteren ze andere maten dan in de rest van Europa. En daar hebben vooral de Zweden bij H&M het lastig mee. Britse klanten die er gaan shoppen, moeten een grotere maat nemen dan bij andere kledingketens, omdat het Zweedse bedrijf zijn Europese maten tot nog toe steeds heeft vertaald naar een kleinere Britse maat.

Een Europese maat 38 bijvoorbeeld werd bij H&M een Brits maatje twaalf, terwijl het eigenlijk tien moet zijn. Na jarenlang protest van klanten, gaat de kledingketen zijn maten nu herzien. ‘We nemen de nodige stappen om de vrouwenmaten te veranderen zodat ze in lijn zijn met de Britse maattabel’, aldus een woordvoerder van de Zweedse kledinggigant.

Klanten worden wel gewaarschuwd voor een overgangsperiode bij het aanpassen van de maten. ‘We moedigen onze klanten aan om onze online tabel met afmetingen te gebruiken of ons winkelpersoneel te vragen voor advies.’

Rebecca Parker, die mee het vuur aan de lont stak door in maart een open brief te publiceren op Facebook, is opgetogen met de beslissing. Ze noemt het ‘een kleine overwinning die veel impact zal hebben’. Ook andere klanten delen op sociale media hun enthousiasme over de verandering. ‘Het lijkt misschien triviaal, maar het is enorm schadelijk voor het zelfvertrouwen van jonge meisjes.’

Andere klanten spreken dan weer hun bezorgdheid uit over het verdwijnen van de kleinste maten. ‘Als de nieuwe maat zes eigenlijk de oude maat acht is, gaan jullie dan ook een maat vier verkopen zodat fijne vrouwen nog steeds kleding kunnen vinden die hen past?’