De Vlaamse kunst­wereld en de politie kunnen op ­beide oren slapen. Binnenkort weten ze waar het ­gestolen ­paneel van ‘De rechtvaardige rechters’ zich bevindt.

Ze hoeven daarvoor alleen de nieuwe roman van Marc de Bel, De veertiende brief, te lezen. ­Tenminste, dat beweert de ­schrijver.

‘Ik weet waar Arsène Goedertier het paneel van “De rechtvaardige rechters” heeft verstopt’, zegt De Bel. ‘En nee, dit is geen gezever. En al zeker geen promotiestunt voor mijn nieuwste boek. Mijn co­auteur, hobbyspeurder ­Gino Marchal, heeft via intensief speurwerk het mysterie opgelost. Daar ben ik honderd procent van overtuigd. Of ik het paneel effectief al zag? Daar wil ik niet op antwoorden.’

Volgende week vrijdag mogen beiden het persoonlijk uitleggen aan de Gentse burgemeester, Daniël Termont (SP.A), enkele uren voor de boeklancering van De Veertiende Brief, klinkt het bij Uitgeverij Van Halewyck.

Voorlopig houden alle andere betrokken partijen de lippen stijf op elkaar. Burgemeester Termont wil er niks over kwijt omdat het over een lopend gerechtelijk onderzoek gaat. En het parket van Gent kan niet zeggen welke waarde het hecht aan het speurwerk van Marchal en of het überhaupt over een nieuwe theorie gaat.