Vlaams Parlement en UGent zetten in op duurzame(re) mobiliteit
Foto: BELGA

Het Vlaams Parlement geeft de trein vanaf de volgende legislatuur (2019) de voorkeur op het vliegtuig voor buitenlandse bestemmingen binnen de 500 kilometer, of bestemmingen die binnen de zes uur te bereiken zijn met de trein. Dat heeft het Uitgebreid Bureau dinsdag beslist, toevallig net de dag waarop de UGent bekendmaakte dat het ook een voorbeeld wil zijn op het vlak van duurzamer reizen.

Het Vlaams Parlement maakt jaarlijks zowat 20 tot 30 buitenlandse reizen, bijvoorbeeld werkbezoeken van commissies of deelnames aan buitenlandse conferenties. Bij de keuze voor het vervoermiddel werd in het verleden vooral gekeken naar de praktische kant, zoals de kostprijs en de duurtijd van de verplaatsing, en niet expliciet naar duurzaamheid. Maar toen een commissie met het vliegtuig naar het Franse Bordeaux wilde gaan, nota bene om duurzame mobiliteit te bestuderen, laaide de discussie op.

Het Uitgebreid Bureau van het Vlaams Parlement heeft nu unaniem beslist om voor relatief korte buitenlandse verplaatsingen niet langer het vliegtuig te nemen. Het Vlaamse halfrond neemt het systeem van de Nederlandse Tweede Kamer over. ‘Een dienstreis waarvan de afstand meer dan 500 kilometer bedraagt of de reistijd per trein meer dan zes uur bedraagt, wordt per vliegtuig afgelegd’, staat in de nota. Voor kortere reizen wordt in de toekomst - de maatregel gaat in bij de start van de nieuwe legislatuur - dus geopteerd voor de trein. Daarnaast komt er een systeem om de CO2-uitstoot van dienstreizen te compenseren.

SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke is tevreden met de beslissing van het Uitgebreid Bureau. Hij diende eerder een gelijkaardig voorstel in voor de hele Vlaamse overheid, maar dat werd weggestemd. ‘Maar als dit voorstel voor het Vlaams Parlement wel gesteund wordt, zie ik niet in waarom we het niet voor de hele overheid kunnen invoeren. Ik herwerk mijn voorstel, dien het opnieuw in en ga ervan uit dat de meerderheid het deze keer wel zal steunen.’

Ook UGent reist duurzaam

Toevallig op dezelfde dag, heeft de Gentse universiteit bekendgemaakt dat het minder gaat vliegen, als ‘eerste stap naar een duurzaam reisbeleid’. Het grootste deel van de dienstreizen van de UGent vindt immers plaats binnen Europa, klinkt het in een persbericht. ‘Het leek dus haalbaar om duurzame alternatieven voor het vliegtuig aan te reiken.’

Concreet werd een lijst opgesteld van een 60-tal ‘groene’ steden waarnaar UGent’ers standaard niet meer per vliegtuig zullen reizen. Daarnaast is er nog een beperktere lijst van een 20-tal ‘oranje’ steden, waarnaar de reistijd per trein maximum 8 uur bedraagt. Bij het boeken van een reis naar die bestemmingen krijgen de UGent’ers de trein of bus als voorkeursoptie te zien. ‘Op die manier worden de duurzamere vervoersmiddelen als evidentie naar voor geschoven’, klinkt het.

Daarnaast wordt de CO2-uitstoot van elke UGent-vliegtuigreis voortaan gecompenseerd. Daarvoor werkt de UGent samen met CO2-logic.