De Lijn schakelt groene versnelling hoger
Foto: belga
120 hybrides, 55 diesels en 7 elektrische bussen: De Lijn heeft ‘de grootste bestelling ooit voor groene voertuigen’ geplaatst. Maar wat staat de elektrische doorbraak in de weg?

Vanaf het najaar van 2019 bestaat een vijfde van de busvloot van De Lijn uit ‘groene’ bussen: dan gaan de eerste van 120 hybride en zeven elektrische voertuigen uit de nieuwste bestelling de baan op. Dat brengt het aantal hybride bussen in Vlaanderen op 417.

‘We kijken verder dan onze uitlaat lang is en dragen bij aan betere luchtkwaliteit’, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. ‘Omdat hybride bussen rem-energie recupereren en gebruikmaken van het start-stopprincipe, zijn ze tot een kwart stiller en zuiniger. Eenmaal alle hybride bussen in gebruik zijn genomen, sparen we elk jaar 2,3 miljoen liter diesel uit en komt er 6.000 ton minder CO2 in de lucht.’

De zeven elektrische bussen die De Lijn besteld heeft, komen boven op de drie bussen die vandaag al in Brugge rondrijden – een proefproject. De nieuwste exemplaren zullen verdeeld worden over Gent, waar ze zullen rijden in de omgeving van The Loop, en Leuven, waar ze op stadslijn 2 zullen worden ingezet. De bussen kunnen na een snel­laad­beurt van 5 tot 10 minuten zo’n 40 kilometer rijden.

De Lijn koopt ook – ‘voor de allerlaatste keer’ – 55 ‘Euro 6 dieselbussen’ aan. Die zullen voornamelijk in Antwerpen en Vlaams-Brabant rijden, waar ze de oudste ‘harmonicabussen’ zullen vervangen.

De investering, goed voor alles samen 64 miljoen euro, gaat naar de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL, al jaren huisleveranciers van de bussen van De Lijn. Er is ook groen licht voor een nieuwe aanbesteding voor tot 720 hybride en zes elektrische bussen. Die laatste zullen in Antwerpen  worden ingezet.

Twee weken geleden lekte in De Tijd uit dat De Lijn 72 nieuwe bussen zou bestellen, dat cijfer was onvolledig.

9.500 elektrische bussen 

De Lijn zegt zelf dat ze na de levering van de nieuwe bussen de grootste groene vloot van de Benelux zal hebben. Maar de grote omslag naar elektrisch openbaar vervoer is nog niet ingezet in Vlaanderen. Dat terwijl de elektrische bus wereldwijd ‘wel heel hard gaat’, zegt Auke Hoekstra, die de elektrische mobiliteit onderzoekt aan de TU Eindhoven. 

Nederland rondde de kaap van honderd elektrische bussen, in Londen en Parijs rijden er een zeventigtal rond, en in de Chinese straten komen er – volgens Bloomberg – elke vijf weken 9.500 elektrische bussen bij (DS 25 april). De Brusselse MIVB deed bestellingen voor in totaal 32 elektrische voertuigen.

Waarom is Vlaanderen nog niet met volle overtuiging op die trein gesprongen? ‘Elektrische bussen zijn momenteel nog heel duur’, zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van de Vreken. ‘Een elektrische bus is – exclusief laadinfrastructuur – 40 procent duurder dan een hybride. De autonomie van de batterijen moet verbeteren. Er zijn ook voldoende laadpunten langs de trajecten nodig. En  de kilometerkosten van elektrische bussen zijn nu nog hoger dan die van een andere aandrijving.’

Dat laatste staat op het punt te veranderen, zegt Hoekstra. ‘Elektrisch is ongetwijfeld de toekomst. Hybride zal slechts tijdelijk zijn. Daar houden we in onze aanbestedingen beter nu al rekening mee.’