Kanal kent stevige start
Foto: Kristof Vadino

Het Brusselse kunstencentrum Kanal Centre Pompidou kan meteen goede cijfers voorleggen. Op 5 mei ging het van start met een ‘voorproefjaar’ dat loopt tot juni 2019. In één maand tijd zakten 60.000 bezoekers af naar de voormalige Citroëngarage. Voor de betalende activiteiten werden 30.000 tickets genoteerd. ‘Een vliegende start zoals we die voor ogen hadden’, zegt projectleider Yves Goldstein.

Kanal is een prestigeproject van de Brusselse regering. Het moet in 2023 uitmonden in een nieuw museum, in samenwerking met het Parijse Centre Pompidou. Dat engageerde zich om de volgende tien jaar tentoonstellingen te organiseren in de Citroëngarage.

‘In de aanloop leefde sterk de perceptie dat dit een politiek project is’, zegt Goldstein. ‘Maar we constateren een grote nieuwsgierigheid bij het publiek. Het heeft zich de gigantische oppervlakte van de garage gretig toegeëigend. Dat bewijst ook het succes van het openingsweekend, toen 21.716 mensen Kanal bezochten. De brute, informele ruimtes hebben niet de uitstraling van een klassiek museum en vooral tijdens de weekends trekken ze een familiaal en gevarieerd publiek aan. Er is duidelijk vraag naar dit soort architectuur.’

Uit de eerste maand wil hij niet teveel conclusies trekken. ‘Er is een elan, dat we moeten voortzetten. We staan nog maar aan het begin van een lange weg. Veel keuzes moeten nu geconsolideerd worden: de plaats, het samenwerkingsmodel met Centre Pompidou, het partnership met de Brusselse instellingen. Maar de realiteit van het terrein hebben we alvast mee.’

Gratis activiteiten

De helft van de bezoekers zakte vorig maand naar Kanal af voor gratis activiteiten: voor een deel van de tentoonstellingen, de activiteiten van de Brusselse partners, de soirées of gewoon om de locatie te ontdekken en iets te drinken. Kanal experimenteert met uitgebreide openingsuren, in het weekend tot middernacht. Die formule blijkt aan te slaan. ‘De mentaliteit van het museumbezoek, het evenementkarakter ervan: er is duidelijk iets aan het veranderen’, zegt Goldstein.

De dynamiek kan nog beter, vindt hij. Er wordt meer ingezet op toeristen. Op maandag worden er, onder het motto Rendez-vous in Brussel, geleide bezoeken aangeboden. En na de zomervakantie begint Kanal met matinees voor het Brusselse schoolpubliek. In het najaar zijn prestigieuze voorstellingen gepland, in samenwerking met onder meer Kaaitheater en Bozar.

Aan de tijdelijke infrastructuur komen er kleine correcties. Goldstein: ‘Het publiek krijgt als devies mee: verlies uzelf. Maar toch blijkt er behoefte te zijn aan meer signalisatie. Binnen, maar ook buiten. Nog te veel bezoekers willen Kanal binnenstappen via de voormalige showroom, terwijl de ingang aan de Akenkaai ligt.’