Een website en een video van de supermarkten tegen statiegeld krijgen bakken kritiek van de voorstanders. ‘Denken ze dat we idioten zijn?’

‘Wat een desinformatie.’ ‘Denken ze dat we idioten zijn?’ De boze reacties op de Facebookpagina van De Blauwe Zaak liegen er niet om.  De retailfederaties Comeos en Buurtsuper voeren met de campagne De Blauwe Zaak (een verwijzing naar de blauwe PMD-vuilniszak, red.) strijd tegen het statiegeld op blikjes en plastic flessen. Vooral het filmpje – met Callboys-acteur Rik Verheye – zet kwaad bloed. Daarin laat hij het verschil zien tussen de blauwe zak (gemakkelijk) en de verpakkingen terugbrengen naar de winkel (tijdverlies, vuil in de koffer).

‘We betwijfelen dat er bij ons een draagvlak voor statiegeld bestaat’, zegt Hans ­Cardyn, woordvoerder van ­Comeos.   ‘Veel landgenoten zouden tegen zijn, als ze wisten dat ze dan met hun afval terug naar de supermarkt  moeten, om het daar stuk voor stuk in de automaat te stoppen, nadat ze in de wachtrij hebben gestaan.’

Cardyn erkent dat zwerfvuil een probleem is, ‘maar wij zijn van oordeel dat statiegeld het niet zal oplossen’. Comeos en de federatie van de voedings­industrie, Fevia, hebben bij Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) eigen voorstellen in de strijd tegen het zwerfvuil beloofd, als alternatief voor het statiegeld. Daarover willen ze voorlopig niets kwijt.
Zuur filmpje

‘In plaats van met valabele alternatieven te komen, lanceren ze dit zuur filmpje tegen statiegeld’, reageert Rob Buurman van Recycling Netwerk, de organisatie achter de ­Belgisch­Nederlandse Statie­geldalliantie. ‘De talloze reacties op Facebook zeggen genoeg. Sommigen overwegen een boycot van de supermarkten die op De Blauwe Zaak hebben aangegeven dat ze tegen statiegeld zijn.’
 De consumentenorganisatie Test-Aankoop, een voorstander van statiegeld, heeft zopas een petitie gelanceerd tegen wegwerpplastic in de winkel.