Truckchauffeur mag weer in cabine slapen
Foto: Ingrid Depraetere
Vrachtwagenchauffeurs mogen hun wekelijkse rust in hun cabine doorbrengen, als het voertuig op een gecertificeerde parkeerplaats staat. Dat heeft de transportcommissie van het Europees Parlement beslist.

Dat is een versoepeling van de huidige wetgeving en past in een breder plan, dat naar de ministerraad gaat. 

Europees Parlementslid Ivo Belet (CD&V) vindt het ‘een barslecht idee’. ‘Een cabine van twee op twee meter is verre van de ideale plaats om het weekend door te brengen. Zelfs als die parkeerplaats over de nodige voorzieningen beschikt, zoals voldoende sanitaire voorzieningen en eetgelegenheden.’  

Toch ziet Belet ook voordelen in wat de transportcommissie aannam, zoals het opvoeren van de controles op rijtijden en sociale dumping. Alle nieuwe trucks moeten vanaf 2019 de slimme tachograaf aan boord hebben en alle vrachtwagens moeten er tegen 2024 stapsgewijs mee uitgerust worden. Bovendien worden de rij- en rusttijden, inclusief invoering van de slimme tachograaf, uitgebreid naar lichte bedrijfswagens bedoeld voor internationaal vervoer. ‘Zo ontsnappen Oost-Europese bestelbusjes niet langer aan de controles’, zegt Belet.

Nog een maatregel: buitenlandse chauffeurs die op de Belgische markt actief zijn, moeten betaald worden naar Belgische normen. Al wijst Belet op een praktisch bezwaar: de toenemende administratie door de verschillende grensovergangen die een chauffeur soms maakt in korte tijd.