We willen eerlijke kleding, maar zijn niet bereid ervoor te betalen
De consumenten willen duurzame handel, maar slechts 5 procent van hen is bereid om daar extra voor te betalen. Dat zei Dominique Michel, ceo van Comeos, woensdagavond op de viering van de veertigste verjaardag van Comeos.

Het is een van de conclusies van een bevraging die de sectorfederatie liet uitvoeren bij duizend personen. De consumenten verwachten niet dat de handel zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. Ze willen vooral dat die geen onterechte reclame maakt, voedselverspilling tegengaat en goede informatie geeft aan de consument. 'Dat is de basis voor iedereen', zegt Michel.

Prioriteiten voor duurzaamheid zijn voor de consument een aanbod van ecologische producten, gezonde producten en een goede omgang met zijn persoonlijke gegevens.

Opvallend is dat consumenten opgedeeld kunnen worden in drie grote groepen. Eén groep is heel erg geïnteresseerd in duurzaamheid en let er actief op. Het gaat daarbij vooral om vrouwen, 55+ en Nederlandstalig. Een tweede groep heeft interesse voor duurzaamheid, maar is er niet fanatiek mee bezig. En een derde groep, vooral mannen, jonger dan 25 en Franstalig, is er helemaal niet mee bezig.

De handel is de grootste private werkgever in België, goed voor 11 procent van het bruto binnenlands product.