Steeds meer Belgische vrachtwagens op onze wegen
Foto: Photo News

Er rijden vandaag ruim 64.700 vrachtwagens van Belgische transporteurs op onze wegen, of twintig procent meer dan vier jaar geleden (ruim 53.600 in 2014). Dat blijkt uit cijfers die de sector bekendgemaakt heeft naar aanleiding van het driedaagse vrachtwagensalon ‘We Are Transport’, dat vrijdag van start gaat in Brussels Expo.

Vorig jaar zijn in België meer dan 9.800 nieuwe vrachtwagens ingeschreven, het hoogste aantal in vijf jaar, zo blijkt uit de recentste cijfers van automobielfederatie Febiac. De stijging van het aantal nieuwe vrachtwagens heeft volgens de sector niet alleen te maken met de goed draaiende economie, maar is ook te verklaren door de kilometerheffing.

‘Die heffing maakt dat meer en meer bedrijven zuinigere vrachtwagens kopen, omdat die een lager tarief betalen’, zegt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans.

Bijna 99 procent van alle vrachtwagens rijdt nog steeds op diesel. Van die 64.700 vrachtwagens waren er vorig jaar amper vijftig die op vloeibaar aardgas (LNG) reden. ‘Dat is weliswaar een verdubbeling tegenover 2016. We merken dus toch dat bedrijven naar alternatieven zoeken voor de hogere dieselprijs. Bovendien is de CO2-uitstoot van deze nieuwe trucks tot wel 20 procent lager dan bij diesel’, aldus Kaesemans.

Onvoldoende laadpalen

Voor een doorbraak van elektrische vrachtwagens is het volgens Febiac nog erg vroeg. ‘Dat heeft te maken met de lange afstanden die vrachtwagens moeten afleggen en daarvoor zijn er nog niet voldoende laadpalen. Maar ook die evolutie komt zeker’, klinkt het.

Tijdens het driedaagse ‘We Are Transport’ wil de sector overigens volop de kaart trekken van nieuwe technologieën die het aantal verkeersongevallen met vrachtwagens moeten verminderen. Zo worden er nieuwe veiligheidssystemen gepresenteerd die chauffeurs helpen dodehoekongevallen te vermijden, of vrachtwagens die voetgangers en fietsers in de buurt detecteren en automatisch remmen.