Vandenhaute breidt sportimperium verder uit
Foto: Photo News

Wouter Vandenhaute wordt mede-eigenaar van Sporthouse Group, opgericht door een aangetrouwde neef van Dries Mertens.

Tv- en sportondernemer Wouter Vandenhaute blijft volop investeren in sport en media. Nadat hij eerder deze week al de Superprestige in het veldrijden kocht, raakt nu ook bekend dat hij zich via een kapitaalsverhoging inkoopt in het bedrijf Sporthouse Group.

Helft van aandelen

Mede door de kapitaalsinjectie komt de helft van de aandelen in handen van Waterman en Waterman (het investeringsvehikel van Wouter Vandenhaute en Erik Watté), dat begin maart aankondigde het resterende aandeel in De Vijver Media (Woestijnvis en de SBS-zenders VIER, VIJF, ZES) te verkopen aan Telenet.

Het is de derde investering van Vandenhaute in sport en media in korte tijd. Eerder raakte ook al bekend dat hij samen met Peter Smeets en Bob Claes het bedrijf Let’s Play heeft opgericht voor de begeleiding van topsporters.

Dries Mertens

Sporthouse Group werd in 2011 opgericht door Sam Kerkhofs, neef van Katrin Kerkhofs, de vrouw van Rode Duivel Dries Mertens. Zijn bedrijf focuste zich aanvankelijk op het beheer van de website en social mediaplatformen van een aantal topvoetballers waaronder Mertens zelf, maar ook Kevin De Bruyne en Steven Defour.

Later kwamen kwamen daar ook wielrenners als Jasper Stuyven en Philippe Gilbert bij en de atletiekfamilie Borlée. Ex-basketter Tomas Van Den Spiegel stapte in 2017 in het bedrijf, dat op vandaag een twaalftal medewerkers telt.

‘A perfect match’

Intussen creëert en beheert Sporthouse Group inhoudelijk de websites, apps en alle sociale media voor bedrijven als Play Sports, Flanders Classics, KAA Gent, Move To Cure van Lieven Maesschalck en Quick Step Cycling Team en adviseert het bedrijf, dat gevestigd is in Vilvoorde, een aantal merken rond sponsorships.

Het is via Flanders Classics, het bedrijf onder meer de Ronde Van Vlaanderen in portefeuille heeft, dat het contact met Vandenhaute is gelegd. ‘Wouter was met Flanders Classics klant bij ons’, aldus Van Den Spiegel. ‘Sport en media, het was voor beiden a perfect match. Wij zochten kapitaal om te groeien en uit te breiden naar Nederland, en later Groot-Brittannië. Wouter zocht een interessante investeringsmogelijkheid.’

Sam Kerkhofs blijft ook in de nieuwe samenstelling ceo. Ex-basketter Van Den Spiegel zal zich vooral focussen op de verdere internationale uitbouw van het bedrijf.