Studio 100 daagt Greenpeace voor de rechter, nadat de milieuorganisatie een campagne had gelanceerd waarin het figuurtje ‘Maya de Bij’ sigaretten promoot. ‘Alle beelden waarop Maya de Bij aanzet tot roken, zijn onaanvaardbaar’, zegt Studio 100.

Studio 100 was verrast door de ‘agressieve campagne’ met Maya de Bij. ‘ Het spreekt voor zich dat Studio 100 niet kan tolereren dat zijn figuren op enige wijze misbruikt worden of in verband wordt gebracht met tabaksproducten’, zegt Studio 100. Het bedrijf haalt de geleden imagoschade en de overeenkomst met oorspronkelijke schrijver van Maya de Bij, Waldemar Bonsels, aan als redenen voor de dagvaarding.

‘Studio 100 eist dat Greenpeace meteen zijn campagne stopzet, het filmpje en de beelden laat verwijderen en excuses aanbiedt. We willen voorkomen dat er nog meer schade wordt aangericht en er een schadeclaim komt tegen Studio 100 door contractanten’, schrijft het bedrijf.

Studio 100 blijft bereid om met Greenpeace in dialoog te gaan. In Spanje loopt zelfs nog een samenwerking met Greenpeace, SOS Abejas, om de bijen te redden met Maya de Bij als centraal figuurtje.

‘Na de lancering van de campagne heeft Studio 100 meermaals aan Greenpeace gevraagd om excuses aan te bieden en alle (bewegende) beelden van een tot roken aanzettende Maya de Bij te verwijderen. Greenpeace is daar niet op ingegaan’, schrijft Studio 100. Het bedrijf heeft inspanningen geleverd om het filmpje offline te halen, maar de beelden zijn al wijdverspreid. Studio 100 zegt dat het alle controle over de beelden verloren heeft.

Maya de Bij verscheen voor het eerst in 1912 in het boek ‘Die Biene Maja und ihre Abenteuer’ van de Duitse schrijver Waldemar Bonsels. Studio 100 sloot tien jaar geleden een akkoord met de Waldemar-Bonsels-Stiftung en verwierf zo alle exploitatierechten van Maya de Bij. De overname hield een aantal verplichtingen in, waaronder de volledige afscherming van Maya de Bij van tabak.

In strijd met regels niet-commerciële reclame

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP)  meent dat de beelden gebruikt door Greenpeace van choquerende aard en niet in verhouding met het nagestreefde doel van de campagne zijn. Ze oordeelt dan ook dat het filmpje in strijd is met de regels voor niet-commerciële reclame. 'Het spreekt voor zich dat ook niet-commerciële organisaties, zoals Greenpeace, het recht hebben om controversiële communicatie te verspreide', zegt voorzitter Piet Moons. 'Maar in dit geval zijn de gebruikte commerciële middelen buiten proportie.'