Test-Aankoop eist 200 euro per Facebook-gebruiker
Foto: AP

Test-Aankoop start in vier landen, waaronder België, een collectieve rechtszaak tegen Facebook. ‘Consumenten zijn geen marionetten waarmee Facebook kan doen wat het wil.’

Twee maanden geleden kwam aan het licht kwam dat de gegevens van meer dan 87 miljoen Facebookgebruikers gedeeld waren met derden zonder dat zij hiermee ingestemd hadden. Volgens Test-Aankoop werd sindsdien duidelijk dat het schandaal rond Cambridge Analytica nog maar het topje van de ijsberg is en dat gegevens delen een algemene praktijk is bij socialenetwerksites.

Rechtszaak in vier landen

Dus is het volgens Test Aankoop en haar Italiaanse, Portugese en Spaanse zusterorganisaties, tijd voor actie. De vier consumentenorganisaties willen dat de Facebook-gebruikers opnieuw baas worden over hun eigen gegevens en dat ze vergoed worden als die onwettig gebruikt worden. De consumentenorganisaties hebben nu beslist om in de vier landen een collectieve rechtsvordering tegen Facebook in te stellen.

De vier schatten de schade voor de gebruiker op minstens 200 euro per persoon en willen dat geld terug van Facebook. Facebookgebruikers kunnen zich aansluiten via www.testaankoop.be/actiefacebook.

Excuses zijn niet genoeg

De collectieve rechtszaak komt er niet zomaar. Meteen na het losbarsten van het Cambridge Analytica-schandaal, stuurden Test Aankoop en haar zusterorganisaties een formele ingebrekestelling naar Facebook.  Daarin stellen ze duidelijke vragen, in naam van de anderhalf miljoen consumenten die ze vertegenwoordigen. Daarop kwamen volgens hen onvoldoende antwoorden. Ook de hoorzitting van ceo Mark Zuckerberg in het Europese Parlement leverde te weinig informatie op. 

De consumentenorganisaties vinden dat ze lang genoeg geduld gehad hebben. ‘Consumenten zijn geen marionetten met wie Facebook kan doen wat het wil’, klinkt het. Hoewel Facebook erkent dat “persoonlijke informatie onjuist werd gedeeld”, is het volgens Test-Aankoop overduidelijk dat het bedrijf niet van plan is om de consumenten te vergoeden. ‘Moeten consumenten het dan stellen met loutere verontschuldigingen? Nee, dat is uiteraard niet voldoende’, klinkt het vanochtend in een persbericht.