Bekende ‘zonnebankstem’ waarschuwt voor gevaren

>De Stichting tegen Kanker lanceert een nieuwe campagne tegen huidkanker. Voor de radiospot deed de organisatie een beroep op de stem achter de Nederlandstalige voice-over tijdens je zonnebanksessie.

Bijna alle moderne zonnebanken zijn uitgerust met een voice guide: een vriendelijke vrouwenstem die je begeleidt tijdens de zonnebanksessie. Stichting tegen Kanker ging op zoek naar de stem achter de Nederlandstalige voice-over en kwam terecht bij Jolanda van Cooten, een stemactrice uit Nederland. Zij leent nu haar stem aan een radiocampagne tegen zonnebankgebruik. In het spotje spoort ze luisteraars aan niet meer onder de zonnebank te gaan en waarschuwt ze hen voor het verhoogde risico op huidkanker.

De Stichting tegen Kanker is ervan overtuigd dat consumenten telkens herinnerd zullen worden aan de radiospot. ‘Zodra ze de zonnebank aanzetten, zullen ze immers Van Cootens stem horen. Elke keer opnieuw. Op bijna pavloviaanse wijze werkt deze campagne dus ook na zijn airtime.’

Zomer

De timing van de campagne is niet toevallig: het zonnebankgebruik is het hoogst net voor de zomer. Veel mensen willen nog snel een kleurtje voor ze op vakantie vertrekken.

Elke dag krijgen meer dan honderd Belgen te horen dat ze huidkanker hebben. Een van de voornaamste redenen is de zonnebank. Het zonnebankgebruik in België is hoog in vergelijking met andere Europese landen.