Musk: ‘Niemand gelooft jullie nog’
Foto: REUTERS

In navolging van Trump valt ook Tesla-baas Elon Musk de ‘hypocriete’ media aan. Hij wil ‘een geloofwaardigheidsscore’ voor journalisten invoeren.

Musk is op Twitter niet te spreken over hoe de 'hypocriete media' de laatste tijd rapporteren over Tesla en heeft daarom het idee gelanceerd om een site op te starten waar lezers een rating kunnen geven - of zoals Musk het omschrijft: een ‘geloofwaardigheidsscore’ - aan journalisten, artikels of mediabedrijven.

Pravda

Een site die hij uitdagend ‘Pravda’ zou noemen, het Russische woord voor waarheid en de naam van de partijkrant in de voormalige Sovjet-unie. Om steun te zoeken voor het project, vroeg hij zijn 21 miljoen volgers wat ze daarover denken.

Musks hernieuwde interesse in een dergelijke site is een reactie op de vloedgolf negatieve berichtgeving over de elektrische autobouwer Tesla. Elon hekelt al weken dat elke Tesla-crash de voorpagina’s van internationale media haalt, in tegenstelling tot de tienduizenden andere ongelukken met auto’s van andere merken.

Verkeerd beeld

Tegelijk heeft Musk het gehad met vragen over de productieproblemen van het Model 3 en over de financiële toestand van zijn bedrijf. Hij vindt duidelijk dat er daardoor een verkeerd beeld wordt geschetst van zijn bedrijf.

Musk is de kritiek beu en reageerde gisteren scherp op Twitter. Daarin had hij het over de ‘hypocriete media die beweren de waarheid te brengen, maar enkel genoeg publiceren om de leugen te verbloemen’. Volgens Musk is dat ook de reden “waarom het publiek de media niet langer respecteert”.

Net als Trump?

Dat hij daarmee dreigt vergeleken te worden met Trump, neemt Musk erbij. 'Ik wist dat je dat ging zeggen. Als iemand kritiek geeft op de media, wordt er direct geschreeuwd "Je bent net zoals Trump!". Hoe komt het denk je dat hij is verkozen? Omdat niemand jullie nog gelooft', wuift hij die opmerking weg.

De reactie van een aantal Amerikaanse journalisten liet niet lang op zich wachten. Met als meest opmerkelijke reactie die van Alistair Weaver, de hoofdredacteur van autoblad Edmunds. Die liet weten dat ze een Tesla Model 3 hadden gekocht en uitgebreid getest, waarna ze eerlijk alle voor- en nadelen aan hun lezers en de consument hadden uitgelegd. Zijn raad aan Musk was duidelijk: ‘Fix the car, not the media’ ('Repareer de wagen, niet de media').