Geen compensatie voor Europese Facebookgebruikers in privacyschandaal
Zuckerberg kwam woensdag op het matje in het Europees Parlement. Foto: BELGAIMAGE
Uit een eerste deel antwoorden op vragen die Facebookbaas Mark Zuckerberg woensdag onbeantwoord liet, blijkt onder meer dat het bedrijf geen compensatie voorziet voor de 2,7 miljoen Europeanen wiens persoonlijke informatie in de handen kwam van Cambridge Analytica.

Toen Zuckerberg zich woensdag in het Europees Parlement moest komen verantwoorden, kreeg hij zodanig veel vragen voorgeschoteld, dat er amper tijd was voor antwoorden. Toch beloofde hij bij het verlaten van de hoorzitting dat elke vraag nog beantwoord zou worden. Een eerste reeks antwoorden is intussen verschenen op Facebook.

Op de vraag of het bedrijf compensatie voorziet voor Europeanen van wie de persoonlijke informatie bij Cambridge Analytica belandde, wordt voorzichtig negatief geantwoord. ‘Dit was duidelijk een vertrouwensbreuk', maar volgens Facebook werden nooit bankgegevens, kredietkaartinformatie of identiteitskaartnummers gedeeld. ‘Gebruikers gaven enkel toegang tot informatie zoals hun publiek profiel en hun likes.'

Bovendien heeft Aleksandr Kogan, die de app ontwikkelde waarmee persoonlijke informatie werd vergaard, Cambridge Analytica enkel informatie over Amerikaanse gebruikers (en dus niet van Europese gebruikers) aangeboden. En dus is artikel 82 van de nieuwe privacywetgeving, de GDPR, volgens Facebook niet van toepassing.

Het bedrijf vindt voorts dat het altijd helder geweest is over de informatie die het zelf vergaart, ‘of je nu van onze diensten gebruikmaakt of niet', en het verwacht van andere websites en apps hetzelfde. ‘Als andere bedrijven onze diensten gebruiken, moeten ze hun gebruikers daarvan op de hoogte brengen via hun databeleid, cookiebeleid of cookiebanner.'

 

De Europarlementariërs waren ook benieuwd naar wat Facebook doet met data van niet-gebruikers. ‘We gebruiken informatie die apps en websites naar ons sturen wanneer u ze bezoekt, om services zoals Facebook Analytics te verbeteren’, antwoordt het bedrijf. ‘Apps en websites kunnen er ook voor kiezen om advertenties voor Facebook te tonen (aan niet-gebruikers, red.). Bezoekers zullen dan geen gerichte reclame zien, maar misschien wel een advertentie om hen te overhalen Facebook te beginnen gebruiken. We gebruiken ook informatie om de veiligheid van Facebook te verbeteren. Als een bezoeker bijvoorbeeld honderden sites heeft bezocht in de afgelopen vijf minuten, is de kans groot dat het een bot is.’

Niet-gebruikers mogen bovendien altijd vragen welke gegevens Facebook over hen bezit. Ze worden daarvoor naar het Facebook Help Centre verwezen. Daar moet je wel kunnen specificeren wat je precies te weten wil komen. ‘Maar we zeiden al dat we geen profielen creëren met de gegevens van niet-gebruikers.’