Studio 100 kan de campagne van Greenpeace tegen de vleeswaren met zijn bekende figuurtjes als Plop en Maya de Bij, maar matig appreciëren. ‘Buiten proportie, excuses zijn op hun plaats,’ zegt ceo Hans Bourlon.

Het is een opvallend reclameclipje met een Maya de Bij die rookt en sigaretten voor kinderen aanprijst. Het gaat niet om echte reclame, maar om een campagne van de milieuorganisatie Greenpeace. Die stelt ermee aan de kaak dat er in de winkel vleeswaren liggen met de beeltenis van Maya de Bij, Plop en Samson, allemaal bekende Studio 100-figuurtjes.

‘Misplaatst en buiten proportie’, reageert een ontstemde Hans Bourlon tegenover De Standaard.

‘Roken, waarvan de schadelijke effecten niet ter discussie staan, koppelen aan Maya de Bij is kwalijk. Bij kinderen die niet kunnen lezen blijft alleen dat beeld hangen. We krijgen nu al boze reacties op Facebook met de vraag waar we mee bezig zijn. Mensen zien niet dat het van Greenpeace komt.’

Studio 100 had al maanden contact met Greenpeace over de vleeskwestie. Het ging dan over de optie om over te schakelen op vegetarische producten, met name plantaardig broodbeleg. ‘Die gaan we zeker nog overwegen, maar het zal een uitbreiding van het assortiment zijn. Het vlees gaat er niet onmiddellijk uit, want dan pikken concurrenten gewoon de ruimte in de rekken in.’

Blijft hij on speaking terms met Greenpeace België? ‘Ik sla de deur niet dicht maar deze aanval met de voeten vooruit vinden we nergens op slaan.’