Voorzitter Marc Coucke heeft vandaag zijn beleidsplan voor bij Anderlecht voorgesteld. Twee dingen zijn zeker: de nieuwe baas wil meer commer­ciële inkomsten genereren en Europees overwinteren. De succesformule van Coucke: meer beleving en werken à la tête du client.

Coucke schat het operationele verlies van dit seizoen op tien miljoen euro. Volgend jaar wil hij break-even draaien. 'Een structureel verlies is niet gezond, vooral omdat we dit seizoen Champions League gespeeld hebben.' Coucke plant 15 miljoen euro aan aanpassingen. De nieuwe voorzitter gaat enerzijds snijden in de kosten. Hij haalde de scouting van de club aan. Die is volgens Coucke 'heel erg duur' en 'niet z'n geld waard'. Daarnaast moeten de inkomsten stijgen. 'Maar het is niet de bedoeling om hier een bedrijf van te maken. Het is de bedoeling om te kunnen investeren in de structuur en de spelers.'

Coucke had goed nieuws voor de supporters. 'Er komen 1.000 plaatsen bij in de spionkop', aldus de voorzitter. 'De berekende capaciteit was veel te klein.' Ook de e-ticketing is volledig klaar: er zal dus geen cash meer aanwezig zijn in het stadion. Het abonnement wordt zo ook de betaalpas. Een andere vernieuwing: de second hand-ticketing. Mensen die niet naar de match komen kijken, zullen hun abonnement of plaats opnieuw te koop kunnen aanbieden.

Topkeuken

Er wordt ook veel belang gehecht aan de Vip-beleving. Coucke zet vooral hard in op het culinaire aspect. 'We wonen uiteindelijk toch in België hé', lacht de voorzitter. 'We hebben een akkoord gesloten met de beste chef van Brussel.' Het gaat om Christophe Hardiquest, de chef van het gerenomeerde restaurant Bon Bon. Voor de Europese matchen zal Wout Bru ook achter de potten staan.

Er zullen in totaal zes verschillende restaurants zijn in het stadion. Die zullen elke match door Gault&Millau bezocht worden en gequoteerd worden. Dat moet volgens Coucke een stimulans zijn voor de chefs en zorgen voor een kwaliteitsgarantie. 'In de keuken zal het al Champions League zijn', grapt de woordvoerder. 

Ook de supporters zullen kunnen culinair kunnen genieten: er komt een uitgewerkte fanzone met wifi en foodtrucks. Bekende koks Roger Van Damme en Albert Verdeyen zullen onder meer de catering - met nadruk op desserts - uitwerken.

Ambities

Anderlecht moet volgend jaar op drie gebieden meespelen na nieuwjaar, benadrukt de voorzitter. 'Je moet als club ambitie hebben.' De club moet met andere woorden Europees overwinteren. 'We maken ook prioriteit van de Beker van België en we willen tot het einde meedoen voor de titel. We willen niet spreken van een overgangsjaar.' 

Op de persconferentie werden ook drie nieuwe transfers aangekondigd: Antonio Milic van KV Oostende, Knowledge Musona van KVO en de Servische speler Luka Adzic. RSCA neemt ook een optie om Kenny Saief definitief over te nemen van KAA Gent. 'Er zullen nog een paar topnamen bijkomen', bevestigt Coucke, die onmiddellijk benadrukte dat het niet het ultieme doel is. 'Laat ons niet alleen topnamen zoeken, maar spelers die toppers kunnen worden.'

Mol in de damesploeg

Coucke kwam ook nog even terug op het misverstand dat het vrouwenteam zou ophouden te bestaan. 'Er zat een mol in de damesploeg. We hebben beslist om verder te gaan. We zijn aan het onderzoeken hoe we het structureel gaan oplossen', aldus Coucke. 'Na die kwakkel had iedereen het plots over de damesploeg. Ik denk dat het goed is, en ik hoop dat die aandacht blijft.' Proximus en Hello bank worden vanaf volgend seizoen partners van de paars-witte damesploeg. 

Er zou ook een plan op tafel liggen om een sponsor te laten betalen om zijn naam te verlenen aan het RSCA-stadion. Coucke lostte hierover echter niets op de persconferentie.