In een nieuwe campagnevideo van Greenpeace promoot tekenfilmfiguur Maya De Bij sigaretten. Daarmee wil de milieuorganisatie Studio 100 onder druk zetten om zijn figuren niet langer te gebruiken voor ‘ongezonde’ producten.

In de video is Maya De Bij te zien, die sigaretten ‘met de beste tabak en heerlijk zachte honingsmaak’ aanprijst. ‘Handig, in kleine pakjes, voor de kleine kinderhandjes’, klinkt het. De boodschap wordt onmiddellijk ontkracht. ‘Maya-sigaretten bestaan niet, maar er zijn wel Maya-producten die de gezondheid van je kinderen kunnen schaden.’

‘Charcuterie verhoogt het sterfterisico en het risico op ziektes zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2’, aldus Greenpeace. Daarom wil de organisatie dat Studio 100 de charcuterie vervangt door gezonde, vegetarische alternatieven of door vlees afkomstig van lokale en ecologische landbouw. ‘Uit onze studie blijkt dat charcuterie met populaire Studio 100-figuurtjes als Maya, Samson, Plop en K3 een te hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten, fosfaten, dextrose, suiker en additieven bevatten’, schrijft Greenpeace.

Het is niet de eerste keer dat Greenpeace Studio 100 viseert. Eerder riep de organisatie Studio 100 al op om zijn merken van ‘ongezonde charcuterie’ te halen, en om ouders te helpen ‘een gezondere keuze te maken voor hun kinderen’. Studio 100 reageerde dat het een breed gamma aan producten aanbiedt, waaronder ook groenten en fruit van Maya De Bij of water van K3. ‘We willen ouders de vrije keuze laten.’

Het bedrijf zet ook in op vegetarische alternatieven. ‘We zijn vragende partij om lekkere, plantaardige alternatieven aan te bieden en hebben gesprekken lopen met verschillende leveranciers.’