Een nieuwe geste van Peking moet de handelsspanningen met de VS verminderen. Maar vooral Duitse merken profiteren.

China verlaagt per 1 juli het importtarief voor personenwagens van 25 naar 15 procent, voor sommige buitenlandse auto’s zelfs naar 10 procent. Ook wordt het tarief van de invoer van auto-onderdelen verlaagd naar 6 procent, zo meldde de website van het Chinese ministerie van Financiën.

Voorlopig akkoord

De verlaging op de invoerrechten is volgens Amerikaanse bronnen onderdeel van het recente raamakkoord tussen China en de VS om handelsspanningen tussen de economische grootmachten te verminderen. Maar Peking spreekt dat tegen en zegt dat de maatregel al veel langer gepland was.

Vooral makers van luxeauto's zullen profiteren van lagere tarieven. Veel van de duurdere modellen van bijvoorbeeld Lexus en BMW worden immers grotendeels of volledig buiten China geproduceerd.

1,2 miljoen auto’s

Vorig jaar werden door China 1,2 miljoen auto’s geïmporteerd, waarvan bijna de helft uit Duitsland. Dat kwam neer op ruim 4 procent van de totale autoverkoop in het land. De top drie van ingevoerde automerken bestond vorig jaar uit BMW, Mercedes-Benz en Lexus.

Westerse automakers roepen overigens al ruim tien jaar om vrijere toegang tot de Chinese markt. Peking kondigde onlangs nieuwe regels aan die buitenlandse autobouwers op termijn de mogelijkheid geven meer dan 50 procent van lokale Chinese autoconstructeurs te bezitten.

Nieuwe geste

De Chinese topambtenaar Liu He en zijn Amerikaanse gesprekspartners beloofden dit weekend de strijdbijl in de dreigende handelsoorlog voorlopig te begraven, al moeten de meeste details nog worden uitgewerkt. De verlaging van de invoertarieven kan volgens Amerikaanse bronnen dan ook worden gezien als een nieuwe geste van de Chinezen tegenover de Amerikanen.

Eerder kondigden Chinese autoriteiten aan een onderzoek te staken naar de vermeende dumping van het veevoeringrediënt gierst (sorghum) door de Amerikanen. En ook over de Amerikaanse sancties tegen het Chinese telecomconcern ZTE - waardoor mogelijk in China heel veel jobs zouden sneuvelen - zouden Peking en Washington volgens The Wall Street Journal dicht bij een akkoord staan.

Koude oorlog

Toch blijven er ook nog belangrijke twistpunten tussen beide economische grootmachten. Zo eisen de VS nog altijd een betere toegang voor Amerikaanse bedrijven tot de Chinese markt en het stopzetten van grootschalige subsidies aan strategische Chinese technologiebedrijven, in sectoren van robotica tot duurzame energie. De meeste waarnemers blijven dan ook sceptisch. Zij spreken nu eerder over een ‘koude oorlog’ dan over een handelsoorlog tussen beide economische grootmachten.