Na een praktijktest kraakt de Amerikaanse consumentenbond de Tesla Model 3 af, onder meer vanwege de lange remafstand. Musk belooft beterschap.

Tesla’s Model 3 moet in theorie ooit de elektrische auto voor iedereen worden. Hij is met zijn 35.000 euro redelijk betaalbaar - althans in vergelijking met andere elektrische auto’s - heeft een aanvaardbaar bereik, en draagt de merknaam Tesla wat hem automatisch hip maakt.

Maar niet iedereen denkt dat de nieuwe Tesla Model 3 een goede aankoop is. Consumer Reports, de Amerikaanse consumentenbond, raadt de aankoop zelfs af. Hoewel de auto veel mooie kanten heeft, is het aantal fouten in de Tesla Model 3 te groot om de auto bij het Amerikaanse publiek aan te prijzen.

Erg lange remafstand

De grootste kritiekpunten van de consumentenbond, die zijn rapport vandaag naar buiten bracht, zijn het moeilijk te ontcijferen bedieningspaneel en de lange remafstand. Die werd gemeten aan de hand van de afstand die nodig was om van 100 km/u naar 0 af te remmen. In de eerste test kwam dit netjes uit op de opgegeven waarde van Tesla zelf: ongeveer 40 meter.

Maar daar was Consumer Reports niet tevreden mee. De consumentenbond herhaalde meermaals dezelfde test (met het tussentijds laten afkoelen van de remmen) waarbij telkens meer dan 46 meter nodig was voor hetzelfde kunstje. Iets wat volgens de Amerikaanse consumentenbond veel verder is dat elke andere vergelijkbare auto. Zelfs een Ford F-150 pick-up doet het met minder.

Musk belooft beterschap

Om helemaal volledig te zijn, liet de Amerikaanse consumentenbond een andere Model 3 aanrukken om te checken of het niet aan de eerste auto lag. De tweede auto bleek exact hetzelfde probleem te hebben.

In een persbericht leek Tesla zelf eerst de testresultaten tegen te spreken. Onder meer de weersomstandigheden, verschillen in wegdek en bandentemperatuur kunnen de grotere remafstand volgens Tesla verklaren. Maar rond de middag, sloeg Tesla-baas Musk dan toch mea culpa.

Volgens Musk kan de remafstand van de Model 3 worden verfijnd, zo schreef hij op Twitter. Hij beloofde daarbij dat zo lang als nodig aanpassingen worden gedaan, totdat de Model 3 beter remt dan vergelijkbare auto's. Het remprobleem zou volgens Musk met een firmware-update opgelost kunnen worden. In de komende dagen zal deze update beschikbaar komen.

Volatiele beurskoers

Wat de gevolgen op de koers van het aandeel Tesla zullen zijn, valt af te wachten. Die is de voorbije weken bijzonder volatiel. Als gevolg van de aangekondigde productiestop ging de koers van het bedrijf van Elon Musk vorige week onderuit. Maar gisteren krabbelde het aandeel Tesla weer op nadat Elon Musk in het weekend details van de twee nieuwe versies van het veelbesproken Model 3 naar buiten had gebracht en het Duitse beurshuis Berenberg de voorspelling deelde dat het aandeel Tesla in een jaar tijd met 75 procent zal stijgen naar 500 dollar