Trouwt straks iedereen in een Meghan Markle-jurk?
Foto: REUTERS

Sinds de verloving met Prins Harry een halfjaar geleden is Meghan Markle uitgegroeid tot een van de belangrijkste mode-influencers, groter dan de Kardashians of de Hadid-zusjes. Zo was de groene jurk van Self-Portrait die ze droeg in april meteen uitverkocht .

Het opbouwen van een relatie met een celeb - betaalde reizen, gratis producten... – verloopt anders met een royal door het koninklijk protocol, een royal laat zich niet sponsoren. Tv-sterren tonen de cadeaus die ze van merken krijgen ook op Instagram, terwijl royals meestal geen persoonlijk profiel hebben op sociale media. Als een lid van de koninklijke familie dus uit zichzelf je merk draagt, is dat een big deal. Zeker als diegene Meghan Markle is.

Elke royal heeft natuurlijk invloed, maar bij Meghan ligt het anders. Ze is een Hollywoodster met relaxte, Californische looks, maar ook slim, goedhartig en breeddenkend. Ze komt op voor holebi- en vrouwenrechten, ze is een vrouw van de wereld waar we ons mee kunnen of willen identificeren. We zijn het zo gewend dat sterren betaald worden door merken dat het idee van iemand die haar eigen keuzes maakt, met haar eigen agenda, zonder financiële verplichtingen aanzienlijk meer kracht heeft.

Trendsetter

Meghan is dus populair, en wat ze draagt wil iedereen meteen hebben. Wat Kate Middleton is voor highstreet brands (de vrouw van Prins William deinst niet terug voor een jurk uit Zara of mantel uit Marks & Spencer) is Meghan voor bescheiden Canadese of Britse highfashion labels – de jassen van Mackage, Birks-juwelen, Strathberry-tassen,

Mother-jeans... Als je de gescheurde jeans van de Invictus Games in september 2017 vergelijkt met de foto’s na de verloving, zie je dat ze zich wel heeft moeten aanpassen: rokken worden langer, er zijn hoeden in het spel maar ze ziet er sowieso goed uit en verstaat de kunst om elke outfit naar haar hand te zetten, met een van haar kenmerkende duimringen bijvoorbeeld, of de warrige haarknot. Ze is een trendsetter, wat zij draagt verkoopt.

Elke bruid wil uniek zijn

Wat wil dat nu zeggen voor de trouwjurkensector? Elke bruid wil er natuurlijk uniek uitzien, na het huwelijk van Kate en William wou er geen enkele exact als Kate Middleton uitzien, elke kopie van de jurk flopte. Maar: voor 2011 waren strapless trouwjurken erg populair, daarna wilden de meeste bruiden liever (deels) bedekte schouders. Lange mouwen, V-hals, kant: we zien het vandaag nog steeds op Bridal Fashion Week. Op die manier zal Meghans jurk niet meteen gekopieerd worden maar op lange termijn de trouwtrends beïnvloeden – de sector evolueert trager dan fast fashion. De Aquazurra-schoenen daarentegen worden vast een hit.