‘Buschauffeurs 16 uur per dag laten werken is spelen met veiligheid van passagiers’
Foto: Victoriano Moreno
Als het van Europa afhangt, mogen buschauffeurs ook tot zestien uur per dag werken. ‘Dit is spelen met de veiligheid van de passagiers.’

'De grootste autocarbussen kunnen bijna honderd mensen vervoeren, ongeveer een derde van het aantal passagiers van een vliegtuig. Sleutelen aan de rij- en werktijden betekent met ­levens spelen.’ Guy Van Hyfte, de hoofdafgevaardigde van ACV Open­bare diensten, vindt dat Europa te lichtzinnig omspringt met de werkomstandigheden van beroepschauffeurs. Daarom trekt hij vandaag samen met de andere vakbonden aan de alarmbel. Ook in de rest van Europa voeren internationale mobiliteitsorganisaties de druk op.

De aanleiding vormt een bespreking in de commissie Transport van het Europees Parlement. Het voorstel tot wijziging van een Europese verordening dat voorligt, streeft naar meer ‘flexibiliteit’ in de sector. Zo zou een chauffeur in de toekomst twaalf dagen op een rij mogen werken, in plaats van de huidige zes dagen. Daarna zou hij 66 uur vrij krijgen. Ook zouden chauffeurs tot tweemaal per week dagen van zestien uur mogen kloppen – nu is dat beperkt tot vijftien uur. Vertaald naar het aantal uren daadwerkelijk achter het stuur, komt dat neer op elf uur rijden per dag. De overgebleven tijd dient om het voertuig schoon te maken, vol te tanken of te onderhouden. 

Dodelijke vermoeid

Opvallend: de vakbonden en de mobiliteitsorganisaties krijgen de steun van Fever, de Europese federatie die zich inzet voor verkeersslachtoffers. Want de mogelijke wijzigingen komen de veiligheid niet ten goede: in twintig procent van de ongevallen waarbij vrachtwagens of touringcars betrokken zijn, speelt vermoeidheid een grote rol, blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.
‘De meeste mensen werken ongeveer acht uur per dag, zestien is het dubbele, en dat werkt op het gemoed’, zegt Van Hyfte, zelf twintig jaar lang chauffeur. ‘Wie vermoeid de baan opgaat, vormt niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor de passagiers die hij vervoert.’ 

Volgens de vakbonden komt de vraag vooral van de werkgevers. ‘Die vinden maar moeilijk personeel om alle shifts in te vullen’, zegt Van Hyfte. ‘Door het aanwezige personeel nog meer te laten werken, hopen de bedrijven dat op te lossen. Maar zo gaat de jeugd nooit voor deze job kiezen, waardoor de last op de schouders van de oudere werknemers valt.’

Overnachten op parking

‘Dat uur extra maakt wel degelijk een verschil’, bevestigt Kathy Poppe van het bedrijf Tijlcars. ‘Een chauffeur die in de file staat, een klant die een halfuur op zich laat wachten: dat leidt al snel tot problemen met de wettelijke rustperiodes.’

Ook twaalf dagen op rij rijden, valt te verdedigen, zegt Poppe. ­‘Zeker voor een chauffeur die Chinezen of Amerikanen rondleidt. Die willen zo veel mogelijk zien. Voor stilstaan betalen ze niet.’

De stemming in de commissie was oorspronkelijk voor volgende week gepland, maar werd met enkele weken uitgesteld. Europees Parlementslid Ivo Belet (CD&V) noemt het voorstel zeker niet definitief. ‘Maar de onderhandelingen zitten wel in de laatste fase.’ 

Ook CD&V gaat niet met alle elementen akkoord. Zo kant de partij zich tegen de versoepeling dat chauffeurs hun vrij weekend voortaan ook op een gecertificeerde parking met voldoende sanitair en eetgelegenheden mogen doorbrengen. Nu moeten ze dat thuis of op hotel doen. ‘Dat zou problematisch zijn voor België.’