Directie en bonden Brussels Airlines zonder akkoord uiteen
Foto: belga
De directie en vakbonden van Brussels Airlines zijn zonder akkoord uit elkaar gegaan, na meer dan 15 uur onderhandelen. 'Er is een vertrouwensbreuk tussen directie en piloten', aldus de vakbonden. Zij behouden hun stakingsaanzegging, maar een eventuele nieuwe staking zou er pas in juni komen. Voorzitter Etienne Davignon zag wel vooruitgang.

Beide partijen wisselden woensdag nog voorstellen uit, maar op geen enkel moment is er structurele vooruitgang geboekt, klonk het na afloop bij de bonden. Zelfs na een hele dag onderhandelen, met inzet van een sociaal bemiddelaar en ook na tussenkomst van Etienne Davignon, de bestuursvoorzitter van Brussels Airlines, blijft het water tussen vakbonden en directie nog erg diep.

Mogelijk opnieuw staking in juni

Intussen blijven de bonden wel bereid om opnieuw rond de tafel te gaan zitten. 'Staking is geen doel op zich. De enige manier om eruit te komen, is overleg', klonk het na afloop van de verzoeningsprocedure bij Paul Buekenhout (LBC-NVK).

'Het was niet een proces van dichterbij komen, maar zelfs eerder van uit elkaar groeien', aldus de bonden. 'Het laatste voorstel van de directie was zelfs slechter dan het voorstel dat vorige week massaal werd weggestemd door de piloten', duidde Anita Van Hoof (BBTK).

'Het was een lange marathon, maar we zijn niet over de streep geraakt', verwoordde Filip Lemberechts (ACLVB) het. 'De bal ligt in het kamp van de directie', voegde Van Hoof nog toe. Als die de komende weken geen stappen zet, volgen er mogelijk opnieuw twee stakingsdagen in juni.

Davignon: 'Iedereen gelooft nog in akkoord'

'Iedereen is nu ontgoocheld, omdat we niet zo ver zijn geraakt als gehoopt', gaf Davignon toe. Maar in tegenstelling tot de bonden, zag de voorzitter wel vooruitgang. 'Er is geen breuk, we zijn alleen niet tot een akkoord geraakt. Maar de bonden zien en weten dat wij de wil en de capaciteit hebben om de open vragen op te lossen.' 

Davignon belooft dat er nog deze week een ploeg wordt samengesteld om de problematiek van de 'flight time/duty time' (zeg maar de werkdruk, red.) van de piloten aan te pakken, 'zonder taboes'. Die zou binnen de maand tot conclusies moeten komen.

De piloten legden maandag en woensdag het werk neer uit onvrede met hun loon, de werkdruk en de pensioenregeling. Ruim 25.000 reizigers konden woensdag door de staking niet vertrekken vanop Zaventem. 

De schade van de twee actiedagen is voor de Duits-Belgische luchtvaartmaatschappij al tot 10 miljoen euro opgelopen.

Veel marge heeft de directie van Brussels Airlines niet. Niet alleen heeft elke toegeving op de looneisen van de piloten een budgettaire prijs, het zet bovendien de poort open voor gelijkaardige conflicten met piloten van de andere Lufthansa-maatschappijen. En het dreigt het conflict naar andere personeelsgroepen te doen overwaaien. Het cabinepersoneel bij Brussels Airlines - zeg maar de stewards en stewardessen - publiceerden alvast een open brief om aan te klagen dat ook zij last hebben van de hoge werkdruk.