Betoging legt zeescheepvaart door Antwerpse sluizen stil: ‘Dit is dramatisch’
archiefbeeld. Foto: WAS

Door een vakbondsactie in de Antwerpse haven kan een twintigtal schepen de Schelde niet op. ‘De impact is veel groter dan verwacht’, aldus Voka. Ook de binnenvaart ondervindt hinder.

Sinds 19 uur dinsdagavond is er geen doorkomen meer aan voor zeeschepen die de Antwerpse haven achter de sluizen in of uit willen varen. Te veel personeel neemt deel aan de pensioenactie van de vakbonden, waardoor er niet in een minimumdienst met één sluis per oever kan worden voorzien. De actie houdt wellicht nog tot woensdag 19 uur aan.

‘Vier op de tien sluizen konden werken, maar hadden een verminderde bemanning. Een aantal sluizen is alleen toegankelijk voor de binnenvaart, door een gebrek aan bootmannen die de zeeschepen normaliter in de sluizen vastleggen’, zegt Nathalie Van Impe van het Havenbedrijf Antwerpen. Volgens haar ontvangt de haven per dag zowat honderd zeeschepen.

‘Schepen die de sluizen niet door kunnen, kunnen de Schelde niet opvaren’, aldus Van Impe. ‘Een twintigtal vaartuigen ligt voor anker in de Noordzee. Er is wel scheepvaart mogelijk naar de terminals voor de sluizen, op de Schelde zelf en in het Deurganckdok.’

‘Impact veel groter dan verwacht’

‘Dit is dramatisch. De impact is veel groter dan we hadden verwacht’, zegt Stephan Vanfraechem, directeur van werkgeverskoepel Alfaport-Voka. ‘Het is vooral bedroevend omdat het nu om een schakel gaat die vroeger wel die minimumcapaciteit kon garanderen voor minstens één sluis per havencomplex.’

‘De impact is enorm, naast directe economische schade is er ook weer imagoschade, dit voor een nationale actie die geen directe link heeft met de haven’, vervolgt hij. ‘Er zal nu heel wat herpland moeten worden. We hopen dat men er alles aan doet om vertragingen zo snel mogelijk op te lossen.’

De binnenvaart kan in Antwerpen nog door, maar elders in het land is er wel een impact. Onder andere sluizen op de Leie en de kanalen Gent-Oostende, Brugge-Zeebrugge, Bossuit-Kortrijk en het kanaal naar Charleroi worden niet bediend, wordt vernomen bij waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg. Op het Albertkanaal is er geen hinder.