Een copiloot van Sichuan Airlines werd op bijna 10 km hoogte half uit de voorruit gezogen. De ruit brak plots af, maar de andere bemanningsleden konden de piloot terug in het vliegtuig trekken.

De kapitein van het vliegtuig, Liu Chuanjian, zei aan lokale media dat het vliegtuig net een hoogte van bijna 10 kilometer had gehaald toen een luide knal het vliegtuig opschrikte. Er was een drukverlies in de cabine en de temperatuur zakte. Toen Chuanjian opzij keek, zag hij dat de voorruit aan de rechterkant weg was.

‘Er was geen waarschuwing, de voorruit gaf een luide knal en mijn copiloot werd half uit het vliegtuig gezogen.’ De copiloot werd terug naar binnen getrokken door zijn collega’s en kwam ervan af met schrammen en een gekneusde pols. Eén ander bemanningslid werd gewond, de 119 passagiers zijn zonder kleerscheuren aan de grond geraakt.

De kapitein moest een manuele noodlanding maken in Chengdu met de Airbus A319. ‘Alle apparatuur vloog in het rond in de cockpit en het ik kon de meeste knoppen niet meer bedienen’, aldus Chuanjian. Het vliegtuig was onderweg van Chongqing naar Lhasa.

De voorruit brak af een half uur nadat het vliegtuig was opgestegen om 6.25 lokale tijd.

Gebroken raam na ontplofte motor

In april stierf een vrouw aan boord van een Boeing 737 van Southwest Airlines, nadat de motor aan de linkerkant van het vliegtuig ontplofte op 10 kilometer hoogte. Daarbij werd een raam verbrijzeld. Een vrouw werd met haar hoofd eerst gedeeltelijk uit het raam gezogen. Doodsbange passagiers trokken haar weer naar binnen, waarna een gepensioneerde verpleegster de vrouw twintig minuten lang tevergeefs probeerde te reanimeren. Ze is aan haar verwondingen overleden.

In 1990 gebeurde een gelijkaardig incident. Toen brak de voorruit van de British Airways vlucht 5390, die op weg was van Birmingham naar Malaga. De piloot werd gedeeltelijk uit het vliegtuig gezogen, en hij zat twintig minuten tegen het raam gedrukt. De copiloot kon veilig landen in Southampton Airport, zonder dodelijke slachtoffers.