De Mol gespoild? ‘Kijkers moeten zich afsluiten als ze niet live kijken’
De drie finalisten van De Mol Foto: BELGA

Wie gisteren niet live naar de finale van 'De Mol' kon kijken, moest zich ver van alle sociale en andere media houden. Onmiddellijk na afloop, ontplofte het internet met de naam van de winnaar én van de mol. Wat moet de uitgestelde kijker dan?

Aan het werk gisterenavond? Of nog op de koffie bij familie? Dan maar uitgesteld kijken naar de finale van De Mol. Maar het bleek bijna onmogelijk om de uitslag  niét te kennen. Verschillende media stuurden nieuwsalerts uit. Je moest je al van de wereld afsluiten om niét te weten wie de mol was en wie de winnaar van het spel. Op Facebook verraadden foto’s de uitkomst, soms werden de namen zelfs gewoon gepubliceerd.  

Ook bij zender Vier moest je wegblijven. ‘Het is de bedoeling dat kijkers niet te lang moeten zoeken naar informatie over 'De Mol', als ze naar onze website surfen’, zegt woordvoerder Christophe Demasure. ‘Wij zenden het programma uit, het is normaal dat wij die informatie zo snel mogelijk verspreiden.’

Eigen verantwoordelijkheid

Hoe andere media met het spelprogramma omgaan, dat moeten ze zelf beslissen, vindt Demasure. Zo lang ze het embargo maar respecteren. ‘Dat doen ze ook, en daar zijn wij erg dankbaar voor’, aldus Demasure. ‘Het kijkplezier van de grootste groep mensen wordt gerespecteerd. Maar als het programma afgelopen is, kunnen we de media niet langer vragen om de namen niet vrij te geven. Wie later wil kijken, moet zich dan maar afschermen van die informatie.’

De overgrote meerderheid van de kijkers volgde het programma live. En de meerderheid van de uitgestelde kijkers haalde het programma dezelfde avond nog in, ook online. ‘De Mol is bij uitstek een programma om live te volgen. Vergelijk het met de wereldbeker voetbal, daar kun je ook onmiddellijk na affluiten een verslag van lezen.’ 

Volgens Demasure is het de verantwoordelijkheid van de uitgestelde kijker zelf om zich af te sluiten van de media. ‘Men moet mediawijs zijn, we zien ook dat de jongere kijker bewuster voorzorgen neemt.’